Recenzia/S láskou Rosie

IMG_20150407_133139(1)

Autor: Cecelia Ahern

Pôvodný názov: Where Rainbows End

Vydavateľ: Slovart

Prekladateľ: Miriam Ghaniová

Rok vydania: 2014

Väzba: Paperback

Počet strán: 406

Alexovi

Pozývam ťa na oslavu svojich siedmych narodenín dňa 8. apríla u nás doma. Príde aj kúzelník. Bude to super, môžeš prísť o 14.00 a oslava sa skončí o 17.00. Dúfam, že prídeš.

Tvoja najlepšia kamoška Rosie

Rosie a Alex sú nerozluční. Poznajú sa od svojich siedmych rokov a odvtedy od seba odháňajú všetkých potenciálnych priateľov, pretože si vystačia sami.

O pár rokov neskôr sa Alex musí presťahovať s rodičmi do Bostonu. Keď Rosie prijmú na Bostonskú univerzitu, sú šťastím bez seba. Spoločne si plánujú budúcnosť, všetko bude dokonalé, konečne budú zase spolu. Nič však nejde podľa plánu. Alex sa nemôže dostaviť na záverečný školský ples. Rosie zo zúfalstva ide so spolužiakom, ktorého obaja neznášajú, opije sa a otehotnie. Všetko je zrazu inak. Rosie sa musí vzdať sna o vysokej škole, o práci v hoteli, o živote s Alexom a celý život musí prispôsobiť novému aspektu života – dcérke Katie. S Alexom však naďalej ostanú v kontakte pomocou listov, emailov a chatu.

Keď som túto knihu otvorila a zistila som, že je celá písaná formou listov a odkazov, bola som sklamaná. Vôbec ma nelákalo čítať takýto typ knihy, bola som pripravená, že ju prečítam z donútenia. Opak sa však stal pravdou. Príbeh o Rosie a Alexovi ma do seba dokonale vtiahol. Cecelia dokázala bravúrne zvládnuť túto “korešpondenčnú” formu, príbehu nič nechýbalo, všetko klapalo, zapadalo do seba.

IMG_20150407_133032

Pri čítaní S láskou Rosie má človek pocit, že tento príbeh už počul tisíckrát ale napriek tomu prvýkrát. Aj keď sa mi zdá, že všetko tu už bolo, že je takmer nemožné vymyslieť neopozeraný príbeh o láske, táto téma neustále sa míňajúcich ľudí je tak rozsiahla, že sa dá stále použiť niečo nové, svieže. Kdesi som čítala, že je možné stretnúť svoju spriaznenú dušu, ale na nesprávnom mieste či v nesprávny čas. Mám pocit, že toto sa stalo aj Rosie a Alexovi. Ak by nenastala zmena v Alexovom živote a nemusel sa odsťahovať, všetko by možno dopadlo úplne inak. Ale život nie je jednoduchý. Cesty sa rozišli a osud začal zariaďovať nové príležitosti.

tumblr_no5i6hZ2Iu1r7eta3o1_500.gif

Na priateľstve Rosie a Alexa sa mi páči, že sa navzájom ťahajú. Alex podporuje Rosie v jej snoch, pobáda ju, aby sa neuspokojila s tým, čo má, ale aby na sebe pracovala, lebo nikdy nie je neskoro. To, že má zrazu dieťa nie je koniec sveta. Stále si môže splniť svoj sen o práci v hoteli. Rosie zase drží Alexa pri zemi. Keďže sa z neho stal skvelý chirurg a “sláva” mu občas trošku udiera do hlavy, Rosie je tá, ktorá mu ukáže, kde je jeho miesto.

Často som sa v Rosie videla. Tiež sa občas bojím využiť príležitosť, uspokojím sa s tým, čo je tu a teraz, ako keby som mala zariskovať a stratiť síce načas pôdu pod nohami, ale ísť za svojim snom. Tiež sa radšej prispôsobím tomu, aby boli spokojní moji blízki, aj keď ja sama nie som šťastná. Na Alexovi sa mi páčilo, že aj napriek tomu, že ho osud zavial ďaleko od Rosie, do cesty mu prišli iné ženy, nikdy na ňu nezabudol, stále ju podporoval, stál pri nej, vždy bola jeho najlepšia priateľka.

Páči sa mi, že sa autorka nesnažila zobraziť lásku ako niečo dokonalé, ružové, čo nemá chyby. Cecelia opísala život a lásku so všetkými plusmi aj mínusmi, kde nič nie je dokonalé a také, aké si naplánujeme. V živote nastanú momenty, kedy si uvedomíme, že tu sme sa nikdy nechceli ocitnúť, že keď sa obzrieme späť za svojím 17-ročným ja, všetko to vypálilo tak nejako inak a z nás sa stal úplne iný človek.

Po prečítaní knihy som sa hneď vrhla na rovnomenný film, v hlavnej role zažiarila ako Rosie Lily Collins a Alexa stvárnil charizmatický Sam Claflin. Dej je trošku pozmenený, ale nakoniec to vôbec neprekáža, lebo film je sám o sebe veľmi vydarený, aj keď kniha je samozrejme lepšia 🙂

Rozhodne odporúčam každému, kto rád číta o láske, živote, ale nemá rád presladené romantické komédie.

Moje hodnotenie: 4,5 z 5 *

Pridaj komentár

