Recenzia / Fanúšička

Vydavateľstvo: Yoli

Prekladateľ: Diana Ghaniová

Väzba: Paperback

Počet strán: 400

„V jej izbe bol chlapec. Cath preniesla pohľad z čísla na dverách na papier v ruke s číslom pridelenej izby.“

Cath je dvojička. Nerdka. Čerstvá vysokoškoláčka. A Fanúšička.

So svojou sestrou Wren začnú chodiť na rovnakú vysokú školu, Wren si však chce nájsť nových priateľov, preto spolu na internáte nebývajú. Cath sa tak ešte viac pohrúži do svojho vysnívaného imaginárneho sveta – sveta Simona Snowa. Nie len že hltá všetky knihy o tomto čarodejníkovi, ona o ňom píše fanfic. A nie len hocijaký fanfic, ale jeden z najobľúbenejších, najčítanejších fanficov 🙂

voihtokckclf

Nechcem začať recenziu slovami, že „Cath je presne ako ja!“… lebo to tu už veľakrát bolo a samozrejme, že Cath je ako väčšina báb, ktoré dajú prednosť fiktívnemu svetu pred tým skutočným. Takže samozrejme, že som sa v nej častokrát našla. Ale to ja takmer vo všetkých hrdinkách 🙂 Som iba viac úzkostlivá ako Cath a menej ťažko nadväzujem známosti. A ešte by som nevedela napísať fanfic, lebo by som radšej vymýšľala niečo svoje.

„Cath si nevedela predstaviť, že bude mať nejakú prácu alebo kariéru. Maturovala z angličtiny v nádeji, že strávi nasledujúce štyri roky čítaním a písaním. A možno aj ďalšie štyri roky.“

Okrem toho, že Cath je „presne ako my“, je aj skutočná. Akože nie že naozaj žije niekde v USA a ja som sa s ňou stretla, ale akože je to dosť možné, že niekde tam žije také dievča a nie jedno. Cath je skutočná svojimi myšlienkami, skutkami, tým, aká je. Je to tá najrozkošnejšia a najuveriteľnejšia nerdka, akú si viem predstaviť. Dookola rieši veci, ktoré by som riešila aj ja, trápia ju obrovské problémy, akože radšej nejde do jedálne, lebo nevie, kam sa postaviť do radu a kam si sadnúť. No dá sa nezbožňovať? 🙂

Veľakrát mám pri čítaní problém s dialógmi, zdajú sa mi málo uveriteľné, neraz sa nad niektorými vetami pozastavím a myslím si, že: „takto by to predsa nikto nepovedal“ alebo „toto je úplne odveci“. Tu som však tento problém nemala. Postavy v tejto knihe viedli uveriteľné dialógy, netrepali klišoidné a patetické reči a to sa mi páčilo. Postavy dokonca aj konali tak, ako by konal asi každý obyčajne žijúci človek. Nikto nepadal na kolená, nerobil trápne veci, ktoré by v skutočnosti nikto neurobil, ale robili trápne veci, ktoré robíme my všetci.

„Obleč sa,“ prikázala jej Reagan. „A nehádaj sa so mnou. Nebudem sa s tebou hrať.“

„Hrať?“

„Si úbohá malá pustovníčka, čo ma dosť desí, takže sa obleč. Ideme na bowling.“

Kniha má pomalší začiatok. Púšťala som sa do nej s tým, že som vedela, že sa všetkým páči a nechápala som, čo je na Fanúšičke také úžasné. Ale postupne, pomaličky ma do seba vťahovala a ani som si nevšimla kedy a bola som lapená 🙂 dej sa točí hlavne okolo Simona Snowa a Baza a ich vymysleného príbehu, na ktorom Cath neustále pracuje a s ktorým žije. Okrem toho je tu ďalšia dejová línia a to Cathina rodina – sestra dvojička, ktorá bola vždy akási odvážnejšia, lepšia, krajšia; otec, ktorý ťažko zvláda skutočný život (podobne ako Cath) a pasuje sa s ťažkou duševnou chorobou; a matka, ktorá sestry opustila, keď mali 8 rokov a doteraz sa z toho nemôžu spamätať. Ďalšia dejová spleť sa ťahá okolo lásky, prvej a sladkej lásky, ale pozor! Zase, žiadne klišé a pátos. Vo väčšine YA sa stretávame s dokonalým, vypracovaným hrdinom, s uhrančivými zelenými očami, ostrými rysmi a úžasnými vlasmi. Levi je však iný. (zase) Skutočný. Máme ho radi aj napriek jeho vysokému, vráskavému čelu a rednúcim vlasom. Prečo? Lebo je to ten najmilší a najchápavejší chalan, akého si môžeme priať.

tumblr_nwf7p8VB3b1uglmwlo1_500

„V autobuse sedeli vedľa seba a dívali sa na svoje ruky. Bolo tam priveľmi jasné svetlo, a tak si nehľadeli do tvárí. Levi nerozprával a Cath si nelámala hlavu prečo.“

Prečo však romantika v tejto knihe tak skvelo funguje? Najskôr pre to, že sa necítime menejcenní. Nie sme tlačení do neskutočnej vášne, kedy sa hrdinovia na seba vrhnú, vedia, čo majú robiť a všetko je také úžasné a dokonalé. Tu je to inak. Cath nad všetkým premýšľa, obáva sa strápnenia, rieši čo, ako, kedy, prečo a tak, keď konečne k tomu niečomu dôjde, sme celí happy a tlieskame a vidíme aj naše prvé bozky a naše obavy. A ešte preto, že tá láska prichádza tak krásne pomaly, postupne, nenápadne, žiadne BOOM, láska na prvý pohľad, ale oťukávanie a spoznávanie a nakoniec si uvedomíme, že sme rovnako zamilovaní ako Cath 🙂

Musím ešte spomenúť vzťah Cath a Wren. Oni neboli len sestry, ale aj najlepšie kamarátky, boli jedna druhou. Navzájom sa ťahali, pomáhali si, vynárali sa, držali a nenechali padnúť. A aj keď Wren ublížila Cath, nemohla som sa na ňu dlho hnevať, lebo som vedela, že ju ľúbi a že je tiež zlomená, len to ukazuje inak.

„Mohla Wren zavolať, kedykoľvek sa jej chcelo. Nemusela uvažovať ani sa strachovať.“

Celá kniha je písaná tak, že ozajstný dej sa strieda s úryvkami príbehu Simona Snowa, či už toho originálneho alebo fanfiction, ktorý písala Cath. Veľmi sa mi to páčilo, pretože tieto úryvky so skutočným dejom nejako súviseli. Rainbow dokáže krásne pracovať so slovami a dynamikou textu. Ani raz som sa necítila stratená a rozrušená prerušovaným dejom. Všetko šlo tak nejako ľahko, ako keby to bolo napísané vo mne. Fakt som sa v texte stratila, splynula s ním. A to mám rada, keď sa dokážem úplne odpútať od vonkajšieho sveta a zladiť svoj rytmus s rytmom knihy.

large

Rozhodne odporúčam všetkým, ktorí sa radi skrývajú vo svojich fiktívnych svetoch, lebo som sa pri čítaní cítila ako ja vo chvíľach, keď som si najviac zo všetkého priala, aby mi prišiel list z Rokfortu, lebo ten svet Harryho Pottera sa mi zdal skutočnejší ako ten, v ktorom žijem; všetkým, ktorí si myslia, že YA nie je pre nich, lebo je to hlúpe a málo skutočné; a všetkým, ktorí sú smutní a potrebujú zohriať na duši aj na srdci.

Hodnotenie: 5/5

2 thoughts on “Recenzia / Fanúšička

1. Spätné upozornenie: Mesiac s knihou / Október | Zuzanka v krajine zázrakov