Recenzia / Séria Nadpozemská

Rozhodla som sa, že tentokrát skúsim napísať recenziu na celú sériu, keďže som nejako nebola schopná písať recenzie po prečítaní jednotlivých kníh. Knihy budú od seba oddelené čiarou, takže ak si chcete prečítať recenziu len na jednu časť, lebo sa nechcete dozvedieť niečo, čo by vás ukrátilo o čitateľský zážitok, budete vedieť, kde prestať čítať 🙂 Dúfam, že sa vám táto sériorecenzia bude páčiť 🙂

Originálny názov: Unearthly; Hallowed; Boundless

Autor: Cynthia Handová

Vydavateľstvo: CooBoo

Prekladateľ: Katarína Slivková

Rok vydania: 2012; 2013; 2013

Väzba: Pevná

Počet strán: 370; 344; 380

Prvýkrát, teda presne 6.novembra, sa zobudím o druhej v noci. V hlave mi brní, akoby mi za očami tancovali svätojánske mušky. Cítim dym. Vstanem a skontrolujem jednu izbu za druhou, aby som sa uistila, že nikde nehorí. Všetko je v poriadku, každý pokojne spí. Pripomína mi to skôr dym z ohňa alebo vatry, no v každom prípade je ostrý a mieša sa s vôňou lesa. Nevnímam to však ako čosi nezvyčajné, môj život je totiž opradený zvláštnosťami. Pokúšam sa znova zaspať, no nedarí sa mi to. Zídem teda dole na prízemie. Vypijem pohár vody pri kuchynskom dreze a vtom sa bez akéhokoľvek varovania ocitám uprostred horiaceho lesa. Nepripadá mi to však ako sen. Zdá sa mi, ako keby som tam fyzicky bola. Celé to trvá možno len tridsať sekúnd a keď prídem k sebe, stojím opäť v kuchyni uprostred kaluže vody, pretože mi medzitým vypadol z ruky pohár.

Nadpozemská

V prvej knihe sa zoznamujeme s Clarou, ktorá sa zoznamuje so svojím poslaním, keďže je štvrtinový anjel. V jej víziách sa stále stretáva s horiacim lesom a s neznámym chlapcom, ktorého má pravdepodobne zachrániť. Kvôli týmto víziám sa spolu s matkou – polovičnou „anjelkou“ a bratom presťahujú do Wyomingu, kde sa Clara stretáva s chlapcom zo svojich vízií – Christianom. Samozrejme, že Clare sa veľmi páči, pretože je nesmierne charizmatický a krásny a to všetko, čo taký hrdina musí mať. Christian je však zadaný – musí samozrejme chodiť s najväčšou mrchou školy, ktorá automaticky Claru neznáša (netuším prečo).

“Preskočilo jej. to bolo jediné vysvetlenie, ktoré mi dávalo zmysel. moja mama s nádhernými gaštanovými vlasmi, dokonale sviežou pokožkou a svojráznym zmyslom pre humor, ktorá sa dovtedy zdala byť tou najlepšou matkou na svete, mojou vlastnou verziou Lorelai zo seriálu Ženy z rodu Gilmorovcov, ktorú mi všetci závideli, sa úplne zbláznila.”

PB122286

 

Okrem Christiana stretáva na novej škole Wendy (s ktorou sa hneď spriatelí), jej brata Tuckera (ktorý Claru, nevieme prečo, neznáša, robí jej zle, ťahá ju za vrkoče a volá ju Mrkva) a Angelu, ktorá tiež skrýva tajomstvo.

Clara musí zistiť, či jej je Christian súdený a či je to len priateľ a či sa nechá viesť svojím poslaním, alebo urobí to, čo uzná za vhodné ona.

“Ale on vyzerá ako boh. Bohov môžeš obdivovať, ale nie chodiť s nimi na rande. Takíto chalani ti imponujú len na pohľad.”

V tejto prvej knihe sa mi hlavná hrdinka zdala trošku nezaujímavá, nepostrehla som na nej žiadnu výnimočnú črtu (okrem toho, že je anjel, však), ako som z podobných kníh zvyknutá. Mám pocit, že je veľmi ovplyvniteľná, že sa necháva unášať rozhodnutiami druhých a presadzovať svoj názor nie je jej silnou stránkou (našťastie sa to v ďalších knihách zmení), ale aj tak mi v ničom neprekáža a mám ju rada.

03_NanamiCowdroy_slider

Keďže som zaťažená na prvé bozky, veľmi som sa tešila, čím ma Cynthia poteší v tejto knihe. A veru, nebola som sklamaná. Prvý bozk Clary a jej vyvoleného bol pre mňa očarujúci, ešte dlho som si ho prehrávala v hlave s úsmevom na perách 🙂

Ak nechcete vedieť bližšie informácie o láske Clary a jej vyvoleného, tento odstavec nečítajte! Keď sa príbeh dostal tam, kde Wendy dala Clare ako narodeninový darček Tuckera, nech jej ukáže dobrodružstvá, ktoré môže vo Wyomingu zažiť, moje romanticko-dobrodružné srdce pišťalo ako najaté. Bolo to také milé a rozkošné, že som sa vkuse usmievala 🙂 A to, ako sa postupne do seba zamilovali, ako si to Clara nechcela priznať, bozk v stodole… uaaaaa. Dobre, späť k rozumu.

“Jeho ústa, červené od čučoriedok, keď sme čupeli na úbočí kopca a zbierali ich do vedierok. Chrapľavý smiech. Jeho ruky na mojom páse, keď ma v rieke zachytil pri páde a pritisol si ma k sebe. Jeho láskavé, modré oči, ktoré sa do mňa vpíjajú.”

Páči sa mi Cynthiin štýl písania – jej opisy, myšlienkové pochody, pocity. Všetko, čo opisovala, som si vedela živo predstaviť, nestrácala som sa v chaotických myšlienkach, nič ma nevyrušovalo, pretože všetko do seba pekne zapadalo a všetko šlo tak, ako malo 🙂 Obzvlášť sa mi páčilo, ako opísala anjelské krídla, mala som pocit, že sa ich dotýkam sama.

Koniec a rozuzlenie a následné nové zauzlenie bolo fakt zaujímavé, nevedela som sa dočkať, kedy si prečítam druhú časť, aby som vedela, čo sa to vlastne stalo a čo sa stane.

Hodnotenie prvej časti: 5/5

 


 

Bluebell už nie je modrý. Požiar premenil Tuckerov Chevy LUV, vyrobený v roku 1978, na zmes čiernej, sivej a hrdzavej oranžovej, okná sa vplyvom vysokej teploty roztrieštili, pneumatiky chýbajú, z interiéru zostal len sčernetý, pokrivený kus kovu, roztavená palubná doska a čalúnenie. Pri pohľade naň je ťažké uveriť, že pred pár týždňami bolo jednou z mojich obľúbených činností preháňať sa v tomto starom aute po okolí so stiahnutými okienkami, pričom mi pomedzi prsty vial vietor, a ukradomky hľadieť na Tuckera len preto, že ma tešilo pozerať sa naňho. Presne tu sa to všetko stalo – keď som sedela na zodratom, stuchnutom sedadle Bluebellu. Tu som sa zaľúbila.

adgkhutuiirt

V druhej časti musí Clara čeliť dôsledkom toho, že sa rozhodla vzdorovať svojmu poslaniu. Okrem toho odhalí Christianovo tajomstvo a to, že aj on je anjel. Napriek tomu, že je Clara do Tuckera stále zamilovaná ako v prvý deň, ku Christianovi ju niečo stále priťahuje, ako keby bol naozaj jej osudom. Ako keby toho nebolo dosť, Clara máva novú víziu, s ktorou si spočiatku nevie dať rady, ale postupne zisťuje, že sa odohráva na pohrebe a ona netuší, čí pohreb to je. Jediné, čo vie je, že cíti nesmierny smútok a po jej boku je ako opora vždy Christian. Okrem toho je tu stále hrozba v podobe čiernych krídel, ktorým sa musí vedieť ubrániť.

Tak ako prvá časť, aj druhá sa stala mojou srdcovou záležitosťou. Tucker je stále rozkošný, takého priateľa by ste si v 16 želali (aspoň ja rozhodne). Ale, bohužiaľ, začína sa tu naplno rozvíjať ľúbostný trojuholník, čoho fanúšičkou veľmi nie som, a celý čas sa obávam toho najhoršieho. A ešte mi dosť vadilo, že Tucker mal v tejto časti dosť málo priestoru. No ale nemôžem mať všetko, v tejto trilógii nie je prvoradý ľúbostný vzťah.

“Pozriem naňho a prehltnem výkrik, ktorý sa mi rodí v hrdle.”

PA312233

Na začiatku by ma ani nenapadlo, že toto je ten typ knihy, pri ktorej budem plakať, ale prišlo to pri jednej veľmi dojímavej scéne, ktorú nebudem prezrádzať, ale myslím, že každý, kto sa k nej dostane, bude určite vedieť, že je to ona. A okrem nej ešte jedna vec, z ktorej som bola dosť nešťastná. Zjavne nemôže byť všetko dokonalé, ako by som chcela.

V tejto časti sa naplno začne rozvíjať Clarina schopnosť empatie a s ňou spojené nie len tie pekné veci, kedy Clara cíti napr. Tuckerovu lásku, ale aj nepríjemnosti. Kvôli empatii cíti oveľa viac ako ostatní anjeli smútok Čiernych krídel. Mne to pripadalo, ako keby Clara mala depresiu. Scény, kedy Cynthia opisovala smútok, ktorý Clara dokázala cítiť, mi veľmi pripomínal depresívne stavy.

“Zrazu pocítim naliehavú túžbu rozplakať sa, zmocní sa ma taký veľký smútok, aký som už dlho nezažila”

jsrbguiduigidrw

Clara sa navyše od matky dozvedá veľmi prekvapivú správu, ktorá všetko ukazuje v novom svetle a zisťuje, že to, čo si dovtedy o sebe myslela, bola lož a všetko je úplne inak. Končí sa stredná škola, treba si premyslieť, akým smerom sa bude uberať budúcnosť, na ktorú vysokú školu chce ísť a či vôbec na nejakú pôjde. Príbeh naberá na otáčkach, má to grády a ja chcem stále viac a viac.

Hodnotenie druhej časti: 5/5

 


 

„Ako to zvládaš, Clara?“ Strhnem sa a uvedomím si, že stojím uprostred svojej izby a na dlážke okolo mňa ležia rozhádzané časopisy, ktoré mi museli vypadnúť, keď ma prepadla vízia. Ešte stále zatajujem dych a všetky svaly mám napnuté, akoby som sa pripravovala na útek. Zo svetla, ktoré prúdi dnu cez okno, ma bolia oči. Niekoľkokrát zažmurkám a zahľadím sa na Billy, ktorá sa oprie o zárubňu a obdarí ma chápavým úsmevom.

agjdfuidfidi

Clara vie, že jej nie je súdené viesť obyčajný život. Konečne vie, kým naozaj je a akú doležitú úlohu zohráva v anjelskom svete. Preto sa rozhodne, že Tuckera nebude zaťahovať do týchto nadpozemských záležitostí, aby mohol byť v bezpečí a tak musí zlomiť jeho aj svoje srdce. Začne študovať na univerzite v Californii, kde ju znova zaviedli vízie a tam dúfa, že začne viesť nový život, s ktorým sa raz snáď zmieri.

V tretej časti príbeh naozaj naberá grády. Táto časť je najakčnejšia zo všetkých troch, deje sa tu toho naozaj veľmi veľa. Okrem vízií, ktoré Clara zase nedokáže len tak ľahko vylúštiť, ale z ktorých je jasné, že jej hrozí nebezpečenstvo, musí ešte absolvovať výcvik so svojím otcom, pretože boj proti čiernym krídlam je na spadnutie. Do toho vstupujú Angeline vízie, ktorým už ani srnka nerozumie, Christianove vízie, z ktorých je jasné, že Clara si od neho zase neoddýchne, otravný Samjeeza, ktorý od Clary chce zaujímavú službičku (ale však Clara si vyberie svoju daň a žiadosť o službičku mu oplatí), Angeline tajnosti-netajnosti, zmiznutý Jeffrey, ktorý sa nechce len tak znova s Clarou kontaktovať, jeho zaujímavá nová priateľka a veľa, veľa nového.

“Znova ma obklopuje tma. Plačem. Tentoraz o tom niet pochýb. Mám mokrú tvár. Na lícach mám prilepené pramienky vlasov.”

Clara sa naučí nové triky ako premiestňovanie sa tam, kam chce, len si to miesto stačí predstaviť, čo by bolo fakt cool, keby sa zakaždým nepremiestnila do Tuckerovej stodoly, však? S ním je to od rozchodu a Clarinho odchodu dosť nafigu, takže tieto náhodné stretnutia nie sú to najpríjemnejšie, čo môže počas týchto dní zažiť. Navyše Christian je dosť neodbytný a Clary sa nevie a nechce vzdať – veď sú si predsa súdení. (Ja som pri tom bola nesmierne nahnevaná, lebo keby som bola na mieste Clary, tak sa už dávno vrhnem Tuckerovi do náruče, ale zase, nemôže byť všetko med lízať).

fihrngfdhiofi

Samozrejme sa tu nachádzajú scény, pri ktorých som bola dojatá k slzám ale aj také, pri ktorých mi bolo až nevoľno. Cynthia tu perfektne opísala peklo ako nejaké miesto, kde má človek nonstop najsilnejší stupeň depresie, ktorý trvá večne. Toto by som fakt nechcela, už len pri čítaní riadkov opisujúcich toto miesto a pocitov, ktoré v ňom vládli, mi bolo smutno.

“Všade naokolo kráčajú siví ľudia so sklonenými hlavami, niektorým tečú po lícach čierne slzy, iní sa zúrivo škriabu a ramená i ruky im pokrývajú krvavé ryhy od nechtov, ďalší si čosi mrmlú, akoby sa s niekým rozprávali, no pritom nikto s nikým nehovorí.”

Z Clary sa konečne stala hrdinka aká má byť, bojovníčka, odvážna chrabrá deva, ktorá však má stále svoje slabosti a chyby a preto je taká sympatická, lebo vo chvíľach, kedy treba odvahu, ju občas stráca a občas pochybí a preto mi pripadá skutočná a nie vymyslená. Lebo neviem si predstaviť, že by som sa postavila v boji proti temným anjelom a urobila by som všetko správne a vôbec by som sa nebála.

tumblr_mvrfo3gjxM1s4w2iao1_500

Ach, a ten koniec. Najprv som sa úplne zľakla, že to všetko dopadlo tak nejako divne, ani dobre, ani zle a už som chcela knihu hodiť von oknom (a potom pre ňu hneď ísť, lebo to musím dočítať a navyše nie je moja), ale moje modlitby boli vyslyšané a všetko sa to skončilo tak sladúúúúčko a naivne ideálne, čo mne úplne vyhovovalo, lebo prečo vlastne čítam knihy? Aby som sa preniesla do iného sveta, života a prežila tak tisíce iných životov a ja chcem tie životy s dobrými koncami (aj keď mávam sadistické chvíľky, kedy sa v zlých koncoch priam vyžívam). Takže po dočítaní poslednej knihy som ostala spokojná, usmiata, zasnívaná a síce som bola rada, že som to dočítala, bola som smutná, že som to dočítala (ak viete, na čo myslím).

Túto sériu rozhodne odporúčam všetkým, ktorých baví nadprirodzená, anjelská tematika, romantika (trošku jej tam bolo, na mňa málo, ale nesťažujem sa príliš) a nie príliš zložitý dej.

Hodnotenie tretej časti: 5/5

Hodnotenie celej série: 5/5 (ako inak)

 

One thought on “Recenzia / Séria Nadpozemská

  1. Spätné upozornenie: Mesiac s knihou / November + December | Zuzanka v krajine zázrakov

Pridaj komentár

