Recenzia / Delírium

Originálny názov: Delirium

Autor: Lauren Oliver

Prekladateľ: Katarína Slivková

Rok vydania: 2012

Väzba: Pevná

Počet strán: 357

Prešlo už šesťdesiatštyri rokov odvtedy, čo prezident a Konzorcium označili lásku za  chorobu. Pred štyridsiatimi tromi rokmi proti nej vedci vyvinuli liek. Všetci v mojej rodine už podstúpili liečebný zákrok. Staršia sestra Rachel sa zbavila choroby pred deviatimi rokmi. Pred láskou je chránená už tak dlho, že si podľa vlastných slov ani nepamätá na jej symptómy. Môj zákrok je naplánovaný na 3. septembra. Presne vtedy mám narodeniny. Zostáva mi ešte deväťdesiatpäť dní.

agnjngkgfkgk

Lena je 17-ročné dievča, ktoré žije v nejakom postapo svete, kde sa láska považuje za chorobu. Ľudia veria, že všetko zlé, čo sa kedy na zemi stalo, mala na rováši láska. Ani sa nečudujem, prečo sa jej tak ľudia, a Lena tiež, boja. Lene ostáva už len pár dní a môže si vydýchnuť, pretože aj ona konečne bude „vyliečená“, resp. sa láskou už nikdy viac nenakazí. Nemôže sa dočkať toho dňa. Vie, že láska je nebezpečná a nesmierne sa jej bojí. Na druhej strane sa teší, že jej život konečne bude stály, nalinajkovaný, dostane manžela, ktorého jej vyberie Konzorcium, budú žiť predvídateľný život bez výrazných emócií a teda bez rizika, že raz stratí hlavu a skončí tak, ako jej matka.

Tu sa dostávame k tomu, prečo sa Lena tak bojí nákazy Amor Nervosou a prečo tak veľmi súhlasí so systémom, v ktorom žije. Na jej matku totiž liek nefungoval. Liečbu podstúpila niekoľkokrát, no neúspešne. Okolnosti nakoniec nedokázala zvládnuť a tak spáchala samovraždu, ktorá Lenu už roky prenasleduje a straší. Bojí sa, že bude ako ona. Že ani na ňu nebude liečba zaberať a že aj ona skončí zle práve kvôli láske.

Nemôžeš byť naozajstne šťastná, kým nie si niekedy nešťastná.“

cghjgiirtoiotjf

Lena sa bez problémov pohybuje vo svojom svete až do chvíle, kedy na svojom hodnotení povie pár nesprávnych odpovedí a navyše sa celý proces preruší kvôli Ilegálom. Vtedy prvýkrát zbadá Alexa, chlapca, ktorý celý jej doterajší svet a život obráti hore nohami.

„Je zvláštne, ako to v živote funguje: človek niečo chce, neustále na to čaká, pričom má pocit, že to trvá celú večnosť, kým to príde. A zrazu sa to stane, onedlho je po tom a jediné, čo chce, je schúliť sa do kĺbka a vrátiť sa do okamihu pred tým, než sa veci zmenili.“

Knihu som najprv dala prečítať kamarátke, ktorá mi ju však nedočítanú vrátila so slovami, že kniha je priveľmi nudná a hlavnú hrdinku nechápe, pretože sa príliš bojí atď. Preto som k tejto knihe pristupovala opatrne, ale zároveň som sa na ňu veľmi tešila a bola som zvedavá. Táto téma sa mi totiž zdá dosť zaujímavá a dá sa z nej vyťažiť veľa.

ydfkuhgf,vbjo

S tou nudou kamarátka nemala pravdu. Naozaj má kniha pomalšie tempo, ale vôbec to nevadí, pretože Lauren sa vie dokonale vyhrať s atmosférou, pocitmi a zmýšľaním hlavnej hrdinky. Preto tá údajná nuda, pretože akcia tu ustupovala vnútornému svetu. A to ja mám rada. Rada sa pohrúžim do myšlienok hrdinu, nachádzam tam svoje vlastné myšlienky a názory a prijímam tie nové, mne zatiaľ neznáme. Aj vďaka tomu sa s hlavnou hrdinkou viem zžiť do takej miery, že dokážem myšlienkovo s ňou splynúť. A úplne chápem Lenino konanie, jej strachy, prečo rozmýšľa tak, ako rozmýšľa. Nie je to ten typ hrdinky, ktorá by bola nebojácna, bezhlavo sa vrhala do všetkých dobrodružstiev a bola „za každú srandu“. Lena sa bojí. Celý život žije v nejakom presvedčení, žije v tom, že láska je zlá, je to choroba, ktorú treba liečiť, že Ilegáli sú tí zlí, pred ktorými sa musia chrániť a zrazu si má len tak, z ničoho nič myslieť niečo iné len preto, že sa tu objavil nejaký chlapec, ktorý sa jej snaží ukázať tú druhú stranu? Je mi úplne jasné, že Lena pochybuje, že aj napriek tomu, že niečo cíti, nie je si istá, či je to správne a či by predsa len nebolo lepšie, keby všetko ostalo po starom, tak ako doteraz. Preto Lena pôsobí reálne, ako človek, ktorý sa bojí a robí chyby a pochybuje. Preto jej verím.

„Radšej umriem dobrovoľne, akoby som mala žiť podľa ich pravidiel.“

Lena sa k svojej odvahe musela dopracovať. Alex si musel získať jej dôveru, musela prísť na mnoho vecí, mnoho ďalších si musela uvedomiť, všetky tajomstvá musela odhaľovať postupne, bála sa skočiť do toho bezhlavo. A páčilo sa mi, že Alex to od nej ani nežiadal. Že si ju získaval postupne, trpezlivo, pravdivo.

Si si istá, že keď budeš ako ostatní, urobí ťa to šťastnou?“

409692_424562194281405_897400801_n

Keď sme pri Alexovi…. ďalší hrdina na môj zoznam vysnívaných fiktívnych frajerov. Je to ten typ chalana, ktorý na vás pôjde pomaly, ktorý vás vytiahne z nebezpečenstva, ktorý s vami bude ležať pod hviezdami a nezneužije to, ten typ, ktorý vám bude recitovať ľúbostné verše a vôbec to nebude trápne, ten, ktorý vám dokáže otvoriť oči, ukázať nový pohľad na svet, ten, ktorý sa za vás obetuje.

„Ľúbim ťa. Pamätaj si to. Nemôžu ti to vziať.“

Začiatok každej kapitoly je obohatený o nejaký text zo všelijakých kníh, ktoré tvoria ten bezláskový svet a musím povedať, že niektoré texty sú fakt nádherné, obzvlášť ma zaujala Modlitba k živlom na začiatku ôsmej kapitoly. Len tá myšlienka, modliť sa k vodíku či lítiu, to sa dá snáď len vo svete bez lásky a emócií.

DSCN5464

Celý príbeh sa mi veľmi páčil, všetky myšlienky, zápletky, zvraty, prekvapenia. Postavy boli uveriteľné, vedela som si ich zasadiť aj do nášho prostredia, Lauren to s osobnosťami fakt vie, čo mi dokázala už v knihe Kým dopadnem, ktorú som čítala ešte v lete a bola to moja prvá skúsenosť s jej tvorbou. Pri niektorých scénach som mala zimomriavky či slzy v očiach. A obzvlášť ten koniec. To bola neskutočná nálož na moje pocity. Môžem len odporúčať každému, kto nepotrebuje knihu popretkávanú samou akciou (toto mi akosi pripomína Hry o život a sfilmovanú prvú časť Drozdajky, kde sa všetci sťažovali, že je film strašne nudný, žiadna akcia atď. a pre mňa to bola najemotívnejšia časť zo všetkých štyroch filmov).

Láska, najsmrteľnejšia zo všetkých smrteľných vecí: zabije vás, keď ju máte aj keď ju nemáte.

Tento výrok však nie je celkom presný.

Sudca a odsúdenec. Kat; čepeľ; omilostenie v poslednej chvíli; lapanie po dychu, obloha, vlniaca sa nad vami a ďakujem, ďakujem, ďakujem ti, Bože.