Recenzia / Prozreteľnosť

Originálny názov: Providence

Autor: Jamie McGuireová

Vydavateľstvo: Yoli

Prekladateľ: Michal Jedinák

Väzba: Paperback

Počet strán: 424

Dcéry zvyčajne mávajú pred otcami rešpekt. Buď ich pokladajú za hrdinov, alebo ich tak nesmierne obdivujú, že im žiaden iný muž nesiaha ani po členky. Ja som k otcovi cítila viac než úctu, oddanosť či lásku – zbožňovala som ho. Bol pre mňa bohom.

auigutirtiei

Nina chodí na výšku (aj keby ste ma zabili, nespomeniem si, čo tam študovala, asi najskôr preto, že z textu vyplývalo, že na výšku nechodila študovať, ale žúrovať a kávičkovať a sem-tam doučovať spolužiakov) a práve jej  zomrel milovaný otec, mega bohatý papaláš, ktorý Ninku rozmaznal tak, že mi celú knihu liezla nesmierne na nervy.

Cestou z pohrebu stretne záhadného muža, ktorý ju hneď začne mátať v denných aj nočných snoch, túži po ňom, aj keď vôbec nechápeme prečo, lebo veď nič sa medzi nimi nestalo. Ale dobre. Povieme si: „veď je to tínedžerská zlátanina, už sme čítali veľa takých kníh, ono sa to nejako napraví.“ Nie. Nenapraví. Ten WTF pocit Vás bude sprevádzať celou knihou. Akosi postupne zisťujeme, že Jared (tak sa neznámy muž volá) nemôže byť s Ninou, schválne sa jej vyhýba, za čo je Nina naštvaná (PREČO? Veď ste sa videli asi dva a pol krát!), lebo toto spojenie je z neznámych príčin zakázané. Proste sa zrazu len tak objaví, strašne ju chce, potom sa zatvári znechutene a odíde. Akože čo??? Tak dumeme, čo je za tým. Je to jej brat? Je to upír? Je to vlkodlak a Nina mesačná víla? Pomaly sa blížime k rozuzleniu tejto záhady a čo sa nedozvieme? Jared je Ninin strážny anjel a musí ju strážiť deň aj noc, všade ju sleduje, nespí doma, lebo musí pozorovať intrák, v ktorom sa Nina nachádza atď. atď. Vôbec to nie je divné, však? Že by za vami chodil akýsi čudák, spával v aute pred vaším vchodom, vždy, keď by sa na vás vrhol nejaký starší pán a chcel nejaké dokumenty po vašom mŕtvom otcovi, by bol hneď nablízku a všetkých tých zlých ujov zmastil jak žito? No dobre, dobre, ešte si povieme, že je to áááách romantické, takto ju chrániť ako svoj život. Ale poďme ďalej.

20151121_163154

Okrem toho, že zápletka nebola žiadna bola hrozne hlúpa, celý text je popretkávaný nesmierne hlúpymi dialógmi, bez hĺbky či nejakého zmyslu, proste len prachsprosté tliachanie dve na tri. O chybách v preklade ani nehovorím. A moje milované opisy vône ľudí. Vážne niekto vonia ako bielizeň sušená na slnku či dažďová voda?!? Alebo oči! Farba búrky? Či oblakov? Ja mám potom oči farby močarísk.

Postavy sú samostatná kapitola. Už len hlavná hrdinka je tak odporná, že som mala chuť nedočítať tú knihu. Nina sa správala otrasne, ako decko, ktoré nevie chvíľočku vydržať bez svojho frajera. Mysleli ste si niekedy, že Bella z Twilight je otravná? Že je príliš závislá na svojom Edwardovi? Tak to ste ešte „nestretli“ Ninu. Chcelo sa mi zvracať z tých debilín, ktoré stvárala, len aby k sebe privolala Jareda. Nechcem zbytočne spoilerovať, ale ako malá ochutnávka stačí, že sa postavila len v tričku do ľadového dažďa až kým sa chúďatko skoro nepodchladila a neumrela. Ale on prišiel. To je hlavné, nevadí, že si mohla privodiť nejaké zdravotné problémy, ktoré by jej strpčovali život navždy. Okrem toho sa správala rozmaznane a ako sebecká krava, ktorá tvrdí, že robí niečo preto, aby ochránila toho druhého, aj keď dobre videla, že tým len ubližuje nie len tej dotyčnej osobe, ale aj iným. Ale no a čo. Však ja sa budem cítiť lepšie.

Providence-Trilogy-by-Jamie-McGuire-500x200

K Jaredovi sa veľmi nebudem vyjadrovať, lebo ten ma až tak ako ona neiritoval, proste to bol len taký submisívny trtko bez gulí. Tentokrát sa žiaden sexy knižný frajer nekoná, na môj hriešny zoznam sa nedostal. Sorry.

Dej je trápny, chudobný, bez nápadu, bez logiky, bez napätia, bez života. Ani nemusel byť. Vlastne ani tá kniha nemusela byť. O nič neprídete, ak si ju neprečítate. Aj keď samozrejme, niekomu sa páči. Legenda hovorí, že dodnes sa takíto ľudia vyskytujú niekde v horách, ľudí sa stránia, ale keď budete silno veriť, možno vám prezradia, čo sa im na tejto knihe páčilo.

Fúúúúha, ešte som takúto škaredú recenziu nepísala. Ale táto kniha ma naozaj nahnevala, lebo som sa tešila na ďalší  milý YA oddych a dostala som len záchvat kašľa, keď mi zabehlo pri čítaní poniektorých úžasných viet. Prešiel už nejaký čas, čo som túto knihu čítala, preto moje emócie nie sú čerstvé, aj spomienky už vybledli. Možno sa v tomto príbehu našlo niečo pozitívne, ale bohužiaľ si to nepamätám, čo o niečom vypovedá. Preto ani neviem, komu by som túto knihu odporučila. Možno mladším ročníkom, nenáročnejším čitateľom alebo flegmatikom.

Moje hodnotenie: 1/5

One thought on “Recenzia / Prozreteľnosť

1. Spätné upozornenie: Mesiac s knihou / November + December | Zuzanka v krajine zázrakov