Recenzia / Provensalský dom zázrakov

Autor: Bridget Asher

Vydavateľstvo: Fortuna Libri

Prekladateľ: Dorota Berecová

Rok vydania: 2013

Počet strán: 432

Dá sa to povedať aj takto: Žiaľ je príbeh lásky rozprávaný naopak.

Heidi je už dva roky vdova, žije len so svojím 8-ročným synom, obsedantným a úzkostlivým Abbotom. Aj samotná Heidi trpí úzkosťami a ani po dvoch rokoch sa nevie spamätať z Henryho smrti. Keď sa na svadbe svojej sestry od mamy dozvie, že ich dom v Provensalsku, ktorý patrí do rodiny už niekoľko generácií, postihol požiar, je nútená odísť tam spolu s Abbotom a 16-ročnou nevlastnou dcérou jej sestry Charlotte, aby dozrela na rekonštrukciu domu. Heidi týmto nápadom vôbec nie je nadšená a nikam nechce ísť. Bojí sa opustiť svoju rutinu, zabehnutý život. Dom však sprevádza povesť, že lieči zlomené srdcia. A to Heidino je rozbité na márne kúsky.

“Cítil sa po otcovej smrti zraniteľnejší vo svete? Presne tak som sa cítila ja.”

Provensalský dom zázrakov je naozaj zázračná kniha. Nesnaží sa zahojiť len Heidino srdce, ale aj srdcia ostatných účastníkov: Abbotove, ktorý je nesmierne úzkostlivý, lipne na príbehoch o otcovi, ktoré mu Heidi rozpráva, na slovníku, ktorý mu Henry kedysi dal, ale aj na svojich zvykoch a strachoch; Charlottino, ktorá žije vo svojom svete, je nepochopená vlastnou aj nevlastnou matkou, trápi ju priateľ Adam a celý okolitý svet; matkino, ktorá si srdce chodila liečiť do tohto domu už roky, ale naposledy, keď tam utiekla po manželovej nevere a nevedela, či sa vôbec vráti, bol naozaj jej posledný krát; Julienovo – syna Véronique, susedy a dávnej priateľky Heidinej matky, s ktorým sa s Heidi poznajú od detstva. A v neposlednom rade aj naše srdce, pretože pri čítaní tejto knihy si uvedomíme, aká dôležitá je láska, aká dokáže byť silná a verná a zázračná a aké dôležité je posunúť sa ďalej a že to neznamená, že sme zabudli.

P1102902

Heidi je zaujímavá postava, už len kvôli tomu, ako vie spomínať na Henryho, ako o ňom rozpráva, všetky tie príbehy, ktoré Abbotovi hovorí. Keď spomína na svoje manželstvo, ktoré sa tak náhle skončilo, je mi fakt smutno, naozaj smútim za Henrym a tiež ho mám rada, tiež mi chýba. Neviem si predstaviť, že by som musela prežívať niečo také, ako ona, ale viem, že by som to znášala veľmi ťažko a preto úplne chápem, že na každom kroku ju sprevádza myšlienka na Henryho, čo by urobil a povedal, ako by sa zachoval a to, že sa s ním potrebuje podeliť o zážitky, ktoré prežíva a už nikdy nebude mať možnosť povedať mu, čo sa deje a prežíva, mi naozaj zlomilo srdce.

“Nechcem sa utešiť. Bojím sa povedať to niekomu, lebo sa s tým nechcem rozlúčiť – žiaľ je moje spojivo s Henrym. Neznesiem pomyslenie na to, že by som ho mohla stratiť.”

Abbot je veľmi zaujímavá malá osôbka. Keďže pracujem na základnej škole, s deťmi v jeho veku prichádzam do styku denne a viem oceniť jeho zaujímavé myšlienky a názory, viem pochopiť aj jeho obsesie a strachy. A musím povedať, že nie je veľmi bežné, aby 8-ročné dieťa rozmýšľalo tak triezvo a rozumne ako on.

Julien je tak isto rozkošná postava. Rovnako ako Heidi prežíva smútok, aj keď iný druh, často súťažia, koho smútok je väčší. Ale mám pocit, že Julien to predsa len znáša lepšie ako ona, realistickejšie a optimistickejšie, je viac zameraný na prítomnosť, ona na minulosť.

No rozhodne najlepšou postavou je Charlotte. Aj keď má len 16, správa sa neskutočne dospelo, je to veľmi silná postava, ktorá sa snaží svojim problémom postaviť čelom a reálne, neuteká, ale pripravuje sa na všetky možné varianty. Častokrát bola Heidi veľkou oporou, už len preto, že si Heidi uvedomovala, aká je silná a že by mala byť taká aj ona. Ak nie kvôli sebe, tak kvôli ľuďom okolo nej.

“A čo ak na svete existuje len určité množstvo utrpenia? Ak je to tak, Charlotte si vzala na plecia viac ako svoj podiel bolesti a mne to umožnilo vydýchnuť si.”

Jazyk, ktorým autorka písala túto knihu, je nádherný, poetický, nežný, plný lásky, krásnych opisov a prirovnaní, štýl snivý, starostlivý, dej plynie pomaly, ale vôbec to nevadí, lebo to tempo je v takomto druhu príbehov len prospešné. Človek si stihne uvedomiť to, čo by možno pri rýchlejšom tepme zaniklo, stratilo sa. Kniha nepotrebuje, aby sa dialo stále niečo nové, nepotrebuje plno dramatických obratov. To, čo je devízou tejto knihy, je láska, nádej a cesta.

Jediné, čo mi v tomto príbehu vadilo, alebo skôr na hlavnej postave, bolo, že si strašne odopierala šťastie. Aj keď vedela, že by ju to urobilo šťastnou, že by to urobilo šťastnými aj ostatných, aj tak to odmietala, lebo minulosť. Bála sa o ňu prísť, bála sa, že keď sa pohne vpred, spomienka na Henryho nepôjde s ňou. Na jednej strane ju dokonale chápem, nie je to ľahké, opustiť to, na čo sme zvyknutí, na druhej strane ma to iritovalo, pretože nemám rada, keď sa človek silou-mocou snaží, aby mu nebolo lepšie. Zase sa v hlavnej hrdinke vidím.

“Stratila som nespočetné verzie Henryho, ale zároveň som strácala jeho verziu samej seba. Milovala som tú verziu -“

Po prečítaní tejto knihy som sa len utvrdila v tom, že sa potrebujem presťahovať niekde do Toskánska, kašľať na všetky starosti, sústrediť sa na prítomnosť, užívať si dary prírody, mora, miestnych ľudí, mať možno menej, ale zároveň viac.

11069817_607224219379825_5802057537247760596_n

Knihu odporúčam všetkým, ktorí mali zlomené srdce alebo ich trápi smútok, tým, ktorí túžia na chvíľu opustiť svoj zabehaný život a začať niekde možno nie odznova, ale s novou dušou.

3 thoughts on “Recenzia / Provensalský dom zázrakov

2. Čítala som na knihu rôzne názory ale po tvojej skvelej recenzii sa na knihu veľmi teším a strašne si ma na ňu nalákala ale asi ju nechám na leto lebo si myslím že takáto kniha je na leto ako stvorená 🙂