Recenzia / Proroctví

Originálny názov: Starcrossed

Autor: Josephine Angelini

Prekladateľ: Alžbéta Dvořáková

Počet strán: 384

ziofbnkkfkd

„Za dva roky pujdu na vysokou. Kdybys mi teď koupil auto, tak ti tu po mně zustane. A bude pořád prakticky nové,“ přemlouvala Helen tátu. Táta se bohužel nikdy nenechal utáhnout na vařené nudli.

Helen má 16, žije na malom ostrove s otcom, pretože matka ich opustila, keď bola Helen ešte maličká. Nezanechala po sebe žiadne fotky ani spomienky a preto je pre Helen dosť ťažké uvedomiť si, kto vlastne je. Od malička je totiž iná ako ostatní – okrem toho, že je nadpriemerne vysoká, je aj neskutočne silná, rýchla a ktovie, čo sa v nej ešte skrýva. To začne zisťovať vtedy, keď sa na ostrov prisťahuje početná rodina Délosovcov, ktorá jej doslova nedá spávať. Helen sa od základov zmení život. Je však otázkou, či tým dobrým alebo zlým smerom.

Som veľmi zmätená, neviem, čo si o tejto knihe myslieť. Drvivá väčšina príbehu je totiž obrovská nuda popretkávaná nezmyselnými a zbytočnými scénami,dialógmi a veľkým množstvom postáv, v ktorých som sa neraz strácala. Helen je zvláštna hlavná hrdinka. Taká nijaká, ako keby ani nebola. Keby sa v knihe nevyskytovala, vôbec by som si to nevšimla, taká bola nezaujímavá. Všetko zaujímavé na nej bolo to jej „nezvyčajné“, či už sila, rýchlosť alebo ostatné schopnosti, na ktoré pomocou rodiny Délosovcov prichádzala. Okrem toho Helen trápia rôzne úzkosti, najmä nejaká fóbia z ľudí, ktorá ju núti držať sa vždy v úzadí, nevynikať a neupozorňovať na seba, pretože v opačnom prípade ju trápia obrovské bolesti brucha.

“Cestou z šatny si svlékl zakrvácenou košili a odhodil ji do koše.”

Na Helen mi najviac liezlo na nervy, že je to ďalšia z tých postáv, ktorá je neskutočne nešťastná, že má nejaké schopnosti, v jednej pasáži sa dokonca vyjadrila, že by bola radšej mŕtva. WTF??? Tak ona prežije niečo, čo by neprežil fakt nikto a praje si, nech je mŕtva? Nech nemá tieto bohovské schopnosti? Ja na jej mieste by som tancovala tanec radosti každú chvíľu, čo by som si uvedomovala, že mám takéto výhody. Ale čím by to bolo zaujímavé, keby sa stále neponosovala, však? Okrem toho sa dokázala chovať niekedy fakt sebecky, ale našťastie si to vždy neskôr uvedomila a snažila sa to nejako napraviť.

Partnerom jej tu bol Lucas, jeden z mladších prisťahovalcov rodiny Délosovej. Lucas je krásny, šikovný, múdry, z rovnakého cesta ako Helen a hlavne tiež dosť nudný a nevýrazný. Veľmi ma mrzí, že autorka nedokázala napísať zaujímavejšie, výraznejšie postavy, pretože mali fakt veľký potenciál, stačilo im dať trošku výraznejšie charakterové črty a bolo by to ok.

“Šíp ji trefil a s tichým zadrnčením se odrazil od její hrudi.”

Medzi Lucasom a Helen sa vytvára zvláštne puto avšak… vždy ju tu nejaké ale, avšak, no… nemôžu byť spolu. Celú knihu sa nedozvedáme, prečo nemôžu byť spolu, aj keď niečo tušíme, myslíme si a predvídame, až ku koncu sa konečne dozvieme, čo im bráni v ich láske.

tumblr_mg0fsu3vAz1qlioplo1_500

Od Délosovcov sa Helen dozvedá históriu jej druhu, problémy, ktoré nastali a tie, ktoré by mohli nastať, keby sa stalo to a ono. A preto sa členovia tejto rodiny podujmú, aby Helen chránili vlastnými telami a ešte, aby sa vedela chrániť sama, preto chodí do ich domu na výcvik, kde ju učia bojovým umeniam atď. Spoznávame viac členov rodiny, napr. Hektora, ktorý je hlavný tréner Heleny, snaží sa z nej vybiť dušu a ešte aj trochu pokory a zodpovednosti. Ten bol jednou z najsympatickejších postáv, asi preto, že mal najvýraznejšiu osobnosť.

“Meč se v Hektorově ruce brzy rozpadl a déšť ran ustal.”

Pri Helen ma ďalej rozčuľovalo to, že keď sa dozvedela niečo o sebe, nechcela sa pýtať ďalej ale potrebovala čas na vstrebanie. Fakt? Ja by som ani nespala a nedovolila by som to nikomu z tých, ktorí by mi vedeli povedať niečo viac, až kým by som sa nedozvedela úplne všetko a ešte niečo k tomu. Na zoznam „čo mi vadí na Helen“ sa dostáva aj skutočnosť, že podľa všetkého, je úplne nádherná a neodolateľná, ale ona sama to samozrejme nevie. Akože nemá zrkadlá, alebo je slepá alebo úplne tupá? Nemusím byť Narcis na to, aby som si uvedomila, že aha, asi som fakt pekná, niečo na tom bude. A ešte k tomu sa vie správať ako totálna rozmaznaná, sebecká pubertiačka. Zistí o sebe milión vecí, to, že jej hrozí nejaké nebezpečenstvo a nie len jej a preto musí urobiť nejaké opatrenia, ale nie, to by nebola Helen,  keby sa nezačala „rucať“ a trvať tvrdohlavo na svojom. Aaaaaach, dala by som jej pár faciek.

reactions wtf stupid frustrated dumb reactions wtf james franco seriously bitch please

Najzaujímavejšie na celej knihe sú tie mytologické veci, ktoré sa Helen dozvedá a my s ňou. Grécku mytológiu od detstva žeriem, preto ma táto kniha obzvlášť priťahovala. Škoda, že táto téma nebola využitá ešte trochu viac. Až od nejakej 290.strany sa to celé začalo rozbiehať, zapletať a rozpletať, dozvedáme sa všeličo nové, príbeh naberá na obrátkach a ja som konečne dostala chuť prečítať si aj druhú časť. Fakt ma veľmi mrzí, že táto kniha nebola napísaná lepšie, že tam bolo toľko zbytočností, ktoré môžu čitateľa odradiť a znechutiť. Pretože téma je fakt bohovská (doslova) a dali by sa s ňou robiť fakt veľké veci.

“Pro nás je dát dceři jméno Helena totéž, jako kdyby křesťani pojmenovali svého syna Jidáš.”

K mojej obľúbenej téme: romantike. Nedostala som to, po čom moje srdce pišťalo. Pretože tu boli dvaja ľudia, ktorí sa zjavne ľúbia, ale nemôžu spolu byť a keď sa konečne k niečomu rozhýbu, tak zas príde niečo, prečo spolu nemôžu byť a celé to bolo také nijaké a zároveň všelijaké, nie to, čo sa mne páči. Zas som sklamaná.

A ešte tie moje obľúbené opisy vôní, tu som zažila ďalší facepalm moment, keď Helen zacítila Lucasovu vôňu: Byla to vuně čerstvě pokosené trávy, křupavého chleba a sněhu. Čo??? To fakt niekto cíti na človeku vôňu snehu? A ešte aj chrumkavého chleba? Z toho by som si predstavila kosca, pekára a snežného anjela v jednom. Fakt, ženy, spamätajte sa, takéto vône nikto necíti, dokonca ani polobohovia.

Fox TV new girl facepalm schmidt max greenfield

Celú knihu nehodnotím úplne zle, ale som dosť sklamaná a rozpoltená, môj celkový dojem zachránila až posledná štvrtina knihy, ale som zvedavá, ako to bude pokračovať ďalej, čo je dobré znamenie, pretože niektoré knihy ma odradili natoľko, že ma nezaujímali ani ďalšie diely.

Ešte jedno veľké plus tejto knihy a to je nádherná obálka. Pokochajte sa:

P2072922

Moje hodnotenie: 2,5/5