Recenzia / Jackaby

Originálny názov: Jackaby

Autor: William Ritter

Vydavateľstvo: Host

Prekladateľ: Vratislav Kadlec

Počet strán: 280

cvbbvvb

Byl konec ledna, Nová Anglie si oblékla kabát čerstvého sněhu a já jsem právě přešla po mustku z lodi na břeh. Město New Fiddleham se třpytilo v nastupujícím soumraku,na namrzlých fasádách nábřežních domu pableskovalo světlo plynových lamp a v šeru měnilo cihlové zdivo v jiskřivé drahokamy.

Do New Fiddlehamu sa práve nalodila Abigail Rooková. Okrem pár šiat nemá nič, potrebuje súrne nájsť prácu a nocľah, keď ju zaujme inzerát na asistentku detektíva Jackabyho. Samozrejme využije príležitosť, s Jackabym sa rovno púšťa do prípadu záhadnej vraždy, kde ho presvedčí o svojich schopnostiach, pre ktoré sa detektívovi Abigail zíde. Jackaby je totiž iný detektív – vidí to, čo iní nevidia a nemyslíme nejaké drobnosti, ktoré si bežný človek nevšimne, ale záhadné tvory, o ktorých ani netušíme, že existujú a že nás môžu dokonca aj zabiť.

Tento neobyčajný príbeh je rozprávaný z pohľadu Abigail, čo mne ako žene dokonale vyhovuje a vzhľadom, že knihu napísal mužský autor, som to ani nečakala. Hneď na začiatku sa stretávame s touto hrdinkou, ktorá prichádza do nového prostredia, kde sa snaží nájsť si prácu, zabývať sa a to sa jej podarí vďaka detektívovi Jackabymu, s ktorým sa spoznala trošku zvláštnym spôsobom v hostinci.

“Jackaby se zamračil a zvolna pokračoval vzhuru po schodech. Když jsme došli do třetího podlaží, natáhl ruku k zemi a pohladil vzduch, jako by se nakláněl přes bok lodi a dotýkal se zčeřených vln.”

Jackaby spočiatku nie je nadšený, aby preňho pracovala táto žena, najpr jej pomoc odmieta, ale keď si uvedomí, že Abigail vidí aj také drobnosti, ktoré si bežný človek nevšimne, uzná, že mu môže byť naozaj nápomocná.

Jackaby by mohla byť naozaj veľmi zaujímavá postava, oficiálna anotácia nám sľubuje niečo medzi Doktorom Who a Sherlockom Holmesom, preto som sa obzvlášť na túto knihu tešila. No moje očakávania ostali nesplnené. Jackaby je síce milá postava, zvláštna a v niektorých smeroch aj zaujímavá, autor však z nej nevyťažil to, čo by sa dalo. Jackabyho bolo na to, že je po ňom pomenovaná celá kniha, strašne málo. Všetok potenciál, čo sa v ňom skrýval, sa strácal v príbehu, vtip, ktorým by mal oplývať, sa stratil možno v preklade, netrúfam si to posúdiť. Je to veľká škoda, mohla to byť vážne zaujímavá sranda.

P2233001

Abigail je fajn postava. Ničím neurazí, ale zas, ani nenadchne. Vzhľadom na to, že mi sľubovali, že má dar všímania si obyčajných a podstatných detailov, čakala som, že si naozaj všimne nejaké nezvyčajné maličkosti, ale podľa mňa si všímala úplne bežné veci. Navyše mi prišlo, že sa všade vyskytla tak nejako náhodou, povedala pár viet, upozornila na pár skutočností a to bolo tak všetko, nevidela som extra zvláštny prínos pre Jackabyho prácu. Ale bola zas sviežim prvkom v príbehu, lebo bola taká bezprostredná, zvedavá, drzá a nerobila si ťažkú hlavu z niektorých udalostí.

V príbehu sa okrem týchto dvoch hlavných postáv stretávame aj s Charliem, pekným pomocným detektívom, ktorý Abigail nenecháva chladnú a celý čas tak nejak túžime, aby sa dali dokopy. Charlie pracuje pre detektíva Marlowa, ktorý Jackabyho nemá rád a najradšej by ho videl za mrežami. Je podaný tak, že by sme ho nemali mať radi, ale zároveň aby sme tušili, že nie je tak zlý, ako sa nám to snaží predať. Okrem rôznych ľudí sa spoznávame aj s niektorými nadprirodzenými bytosťami, napríklad s duchom mladej ženy, ktorá býva s Jackabym v dome, normálna spolubývajúca, aké máme na intráku, ktorá nám vyperie, požičia šaty, keď chýbajú a vybaví za nás to, čo je nám zaťažko sa spýtať 😀

“Jenny mi ruku nepodala místo toho se otočila a proklouzla dveřmi. Jelikož byly pootevřené, tak vlastně proklouzla jen kouskem dveří.”

William Ritter sa snažil vytvoriť záhadný príbeh plný nepredvídaných udalostí, tajuplných stvorení, zvratov a napätia. S veľkým smútkom musím podotknúť, že sa mu to tak celkom nevydarilo. Väčšina udalostí je predvídateľná, aj vrah bol z časti predvídateľný, aj keď sa mu podarilo do toho zakomponovať niečo, čo som naozaj nečakala, ale len preto, lebo to bolo niečo, s čím som sa ešte nestretla a autor si to vymyslel. Veľká, preveľká škoda, lebo tá kniha má fakt veľký potenciál, super nápad, jazyk je zaujímavý a dobre sa číta, ale celkový dojem z knihy je taký, že sme čítali veľa slov ale nič poriadne sa dokopy nestalo. Všetko, vrátane postáv, bolo akési povrchné, nikdy sme nešli naozaj do hĺbky, ostali sme len pri štruktúrovanom životopise.  Ako super koláč so super polevou, ale akosi tam zabudli dať krém, čo tomu celému dodá správny šmrnc. A chýbala  mi tam romantika. To je pre mňa ďalší bod do mínusu.

Rozhodne však kniha stojí za prečítanie, pretože ničím neurazí, len troška môže sklamať vysoké očakávania, tak ak neočakávate fakt toho Sherlocka Holmesa, tak by ste nemuseli byť tak sklamaní, ako som bola ja. Je to také pohodové čítanie na dobrú noc. Určite si chcem prečítať aj druhý diel, ktorý u nás vyjde netuším kedy, ale originál má krásnu obálku a vlastne aj tento prvý diel má naozaj krásne prevedenie, ktoré stojí za to (aj teraz tú knihu sem-tam hladkám, lebo je fakt príjemná na dotyk 😀 )

P2253031

Odporúčam všetkým, ktorí majú radi detektívky a chceli by to niečím okoreniť, tým, ktorí sa boja duchov a tým, ktorí majú radi pekné opisy.

3 thoughts on “Recenzia / Jackaby

1. To mně Jackaby docela sedl – souhlasím sice s tím, že to není nic vrcholně převratného, ale zaujala mě atmosféra příběhu a navíc jsem si u čtení skvěle odpočala 🙂 A absence romantiky se mi právě hrozně líbila, jen mám strach, že v příštím díle to autor dožene 😀

• Atmosféra bola fajn a tiež tam píšem, že také pohodové čítanie 🙂 A romantika…. ja ju proste musím mať 😀 Takže, ak to autor v druhej časti doženie, určite sa mi bude páčiť viac 🙂

2. Spätné upozornenie: Mesiac s knihou / Január + Február | Zuzanka v krajine zázrakov