Recenzia / Past (Zahrada nesmrtelnosti 1)

Vydavateľstvo: Fortuna Libri

Prekladateľ: Milena Pellarová

Rok vydania: 2012

Počet strán: 368

ykedutghdruiedi

Čekám. Drží nás ve tmě už tak dlouho, že nevíme, kdy máme zavřené a kdy otevřené oči. Ležíme schoulené v klubíčku jako krysy, zíráme z něj ven a zdá se nám, že se rytmicky pohupujeme.

Rein sa ocitá v tmavej dodávke spolu s inými vystrašenými dievčatami. Práve totiž bola unesená od svojho brata, aby sa stala nevestou niektorého z bohatých mužov, ktorému spolu s inými manželkami bude rodiť deti. Svet už totiž nie je to, čo býval. Kvôli genetickým úpravám ľudstva, sa dnešné dievčatá dožívajú 20 a chlapci 25 rokov. Nikto nemôže prísť na to, čo je príčinou, alebo ako to zmeniť, a tak ľudia dúfajú, že ďalšie generácie budú iné. Rein sa takto dostáva do honosného domu, kde sa s ďalšími dvoma dievčatami stáva manželkou Lindena.

Po dočítaní tejto knihy som nemala takmer žiadne dojmy, ktoré by vo mne zanechala a ak sa nejaké náhodou ukázali, všetky boli zmätené a neurčité. Celková atmosféra tohto príbehu je taká zvláštna, dokopy sa nič zaujímavé nedeje, celý čas sa s Rein potĺkame po dome, plánujeme útek, zisťujeme skutočnosti o Lindenovom otcovi, spoznávame ostatné dievčatá a sluhov, najmä Gabriela, ktorého si Rein obzvlášť obľúbila.

20160313_145326

Rein je jednou z tých hrdiniek, ktorá nie je ničím výnimočná. Úplne obyčajné dievča, ktoré je síce ku všetkým milé, ale nijak zvlášť neoplýva inteligenciou, nemá žiadne výnimočné črty, ktorými by som ju mohla charakterizovať. Jej spolumanželky sú niečo iné: Cecily napríklad je veľmi detská, ohnivá, za každú cenu sa snaží byť ženou a veriť; Jenna je zas tajomná, nezlomná, nechce si udalosti pripustiť k telu, je svojím spôsobom zmierená s osudom, možno preto, že je z dievčat najstaršia a ostáva jej najmenej času, snaží sa za každú cenu pomôcť aspoň Rein, ktorá nie je so svojím osudom spokojná. Ale, ako som už písala vyššie, Rein bohužiaľ chýba osobnosť a to je najväčším kameňom úrazu v tejto knihe. Pretože nápad je zaujímavý, čítalo by sa to skvele, lebo dej plynie svižne, je tam veľa dialógov, ale kvôli hlavnej hrdinke som sa strašne nudila a knihu som čítala neuveriteľne dlho.

“Bavíme sa tak celé dny a mně se to docela líbí, protože si mužu představovat, že jsem volná a mám sestry.”

Linden, ako bohatý manžel dievčat, nie je ten typ hrdinu, ktorého by sme si predstavovali, silný, charizmatický, niekto, kto to v príbehu svojím počínaním zamieša. Naopak, je zlomený, nechá sa ovládať otcom, introvert, smúti za mŕtvou manželkou Rose, ale zato je láskavý a dievčatám by nikdy neublížil, to si na ňom cením. Jeho otec, pán Vaughn, je zas z iného súdka. Aj keď nie priamo, všetkých akosi ovláda, každý má z neho strach, jemu sa nedá odporovať. Tvrdí, že v podzemí robí výskum, aby vynašiel liek na tento vírus, ktorý trápi ľudí, ale Rein má podozrenie, že so všetkými manipuluje tak, ako si nikto neodváži ani predstaviť. Kvôli nemu sa bojí o svoj život aj o tie ostatné.

Rein sa zbližuje so sluhom Gabrielom, ktorý je jediný muž, čo vstupuje na ženské poschodie. Rozpráva sa s ním, hovorí mu o svojom živote a on jej zas o tom svojom v detskom domove. Snaží sa ho presvedčiť, aby utiekol s ňou, pretože sa medzi nimi vyvíja akási láska. Ale tak ako Rein, ani Gabriel nemá skoro žiadnu osobnosť, okrem toho, že je dobrý a poslušný. Takže k sebe naozaj pasujú.

“Gabriel odsune podnos mezi námi stranou, vezme mě za ruce a nakloní se ke mně.”

Aj keď chápem Rein, že chcela ujsť, lebo nemala slobodu, aj tak si myslím, že keby ostala v dome s Lindenom, ktorý ju naozaj začal ľúbiť, nemala by sa až tak zle. Vzhľadom na to, že jej ostávali asi 4 roky života, na jej mieste by som sa snažila vziať si z toho čo najviac toho dobrého, využila by som, že Linden ma ľúbi a verí mi a dúfala by som, že pán Vaughn čím skôr vynájde liek, ktorý by sa ku mne zaručene dostal, keby som ostala v dome. Viem, trochu vypočítavé, ale myslím, že reálne dievča by rozmýšľalo nejako takto, vzhľadom na to, že by v dome netrpela, dostala by manžela, ktorý ju do ničoho nenúti a je k nej nesmierne dobrý. Ale to je len môj pohľad na vec 🙂

Na čo si ešte ohľadom tejto knihy dokážem spomenúť, bolo pár scén, ktoré boli opísané tak chaoticky, že som najskôr nechápala, či sa to stalo naozaj alebo to bol len sen, keď vysvitlo, že to bolo skutočné, nechápala som, ako sa to vlastne stalo a prečo to bolo práve tak,  lebo to konanie vyznelo veľmi hlúpo (scéna s pokusom o útek). Alebo pocit zmätenosti, keď autorka vysvetľuje, že celý svet bol zničený a ostala len Amerika, lebo neviem čo, ale nie je vysvetlené, čo sa to vlastne s celým ostatným svetom stalo (samozrejme, zase the best America eyeroll). Alebo nepochopenie konania Rein, pretože napriek tomu, že tak túži utiecť a snaží sa akosi vzdorovať, správa sa veľmi poddajne a občas dosť protichodne. Ostáva strašne veľa nezodpovedaných otázok, ktoré ešte znižujú  konečné hodnotie, ako: Prečo vôbec unášali tie dievčatá, aby rodili deti, keď aj tak ich rodičia čoskoro umrú? Prečo chodia do práce, keď o chvíľu aj tak umrú? Prečo zabíjali dievčatá, ktoré neboli vhodné stať sa nevestami?

“Už nemužu jít vzpřímeně, protože kolem lítá spousta trosek a vichr by mě odnesl.”

Vidíte, nedokážem napísať normálne dojmy z tejto knihy, len rozoberám, kto sa ako správal alebo ako by sa mohol… lebo tie dojmy proste nemám. Po dočítaní ostala vo mne taká mini čierna diera, ktorá takmer všetko zhltla. Verím, že iným sa kniha páčila oveľa viac, viac si z nej odniesli a zanechala iné dojmy a som tomu rada, pretože nie je zlá. Len nebola pre mňa. Uvidím, ako sa bude vyvíjať druhý diel, možno sa všetko zmení a ja budem ešte nadšená. Ale na to si trošku počkám 🙂

2 thoughts on “Recenzia / Past (Zahrada nesmrtelnosti 1)