Recenzia / Nocte

Autor: Courtney Coleová

Vydavateľstvo: CooBoo

Prekladateľ: Adéla Špínová

Väzba: Hardcover

Počet strán: 344

djgbdiriuru

Venku se bezhvězdné nebe rozpíná proti úplňku, ktorý vrhá tmavé stíny. Uvnitř to vypadá, jako by se ty stíny vpíjely jeden do druhého a vytvářely pokroucené ruce, jijchž polámané prsty přejíždějí po ztemnělých stěnách salónu.

Calla Priceová žije so svojím bratom Finnom – dvojčaťom – v pohrebnom ústave. Aby toho nebolo málo, jej brat je duševne chorý. Calla je jediná, ktorá mu rozumie a vie mu pomôcť. Až do chvíle, kedy sa stane strašná tragédia, ktorá otrasie nielen Callinym životom. Finn začína byť čoraz zvláštnejší a navyše stretáva záhadného Darea DuBraya, ktorý jej totálne počaruje. Callu však zožiera tajomstvo, ktoré sa snaží odhaliť. Tajomstvo, ktoré otrasie jej životom (a aj čitateľovým).

Nocte otriaslo aj mojím životom. Po knihe som túžila, odkedy som sa dozvedela, že existuje. Lákala ma nie len krásna obálka, ale aj pointa, ktorá mnou mala otriasť, prekvapiť ma. Recenzie, ktoré som na knihu čítala, mi sľubovali nečakaný zážitok, prekvapenie, ktoré by mi nikdy nenapadlo. Priznám sa, neverila som tomu, pretože som to už niekoľkokrát predtým počula. Ale opak bol pravdou. A navyše som čakala akýsi nadprirodzený svet, preto ma príjemne prekvapilo, že sa to celé odohrávalo v našom reálnom svete. O to viac sa dalo do príbehu zahĺbiť.

“A jestli jsem ztracený,” pokračuje, “jak asi mužu najít někoho jiného?”

Od začiatku som bola príbehom trochu sklamaná. Všetko, čo sa v knihe dialo, som už niekedy predtým čítala. Postavy sa mi nezdali ničím výnimočné, až na Finna, ktorý však bol zaujímavý najmä kvôli svojmu psychickému stavu, o ktorom sme sa dozvedali hlavne z kapitol, ktoré boli písané z jeho pohľadu. Calla aj Dare boli pre mňa nie práve najsympatickejšie postavy. Ich konanie mi vo väčšine prípadov pripadalo prinajmenšom hlúpe, naivné, občas smiešne. Nedokázala som si vysvetliť, prečo preboha on reaguje tak, ako reaguje a prečo sa ona správa tak divne hlúpo, ako sa správa. Niekedy som mala sto chutí knihu zavrieť a už sa k nej nevrátiť, pretože som sa cítila oklamaná všetkými tými chválospevmi, ktoré som o nej čítala. Ale som rada, že som sa prekonala a dostala som sa ku koncu. Viem, že by to nemalo byť pri knihe tak, že celým jej zmyslom a nosným pilierom je len koniec. Preto som knihe nedala 5 hviezdičiek. Pretože to celé mohlo byť napísané lepšie, autorka ešte má čo robiť, aby sa zlepšila v štýle, vo vykresľovaní postáv alebo situácií. Na druhej strane sa jej skvele darí vykresliť atmosféru, ktorá bola ponurá, záhadná, chladná…  a ten koniec proste stál za to. Kvôli nemu som bola schopná autorke odpustiť aj klišé aj hlúposti. Lebo som po dočítaní ostala najprv obarená, s ústami dokorán, že „čosomtoprávečítala“, a potom som nad tým všetkým uvažovala, a celý príbeh aj konanie postáv som začala vnímať trochu inak. Celý čas som si lámala hlavu, čo to tajomstvo bude, ako sa to celé skončí, hlavou sa mi preháňali rôzne scenáre a ukázalo sa, že všetky boli zlé! A potom ešte úplný vrchol, keď autorka ukončí knihu uprostred rozhovoru? Tak, že si idete vytrhať vlasy, lebo potrebujete čítať aj dvojku a to hneď!

Ale poďme k postavám. Calla. Calla je divná, pretože je taká… ako by som to… sebecká a snaží sa tváriť strašne obetavo. Chápem, že je na brata strašne naviazaná, ale hrozne sa ho snaží kontrolovať, chce byť pri ňom za každú cenu, chce mu pomáhať a podporovať ho, ale keď sa objaví záhadný neznámy, brat-nebrat, už jej nevadí nechávať Finna samého a chodiť si užívať radšej s Dareom. A ešte je strašne náladová, alebo ako by som to nazvala. V jednú chvíľu je zmučená tým, čo sa stalo a ďalšiu chvíľu je šťastná a na všetko ako keby zabudla. Čo sa týka vzťahu k Dareovi, strašne sa ponižuje. Ako žene, ktorá síce má rada tradičný pohľad na vzťahy, ale zároveň si nesmierne váži silu žien, mi nesmierne vadilo, ako sa Calla voči Dareovi správala.  A ešte tie hnusne trápne myšlienky, ako patrí k jeho hrudi, že sa usmeje úsmevom tak bielym a okúzľujúcim, až jej skoro spadnú gaťky, apod. sú nesmierne otravné a trápne. A iné skutočnosti, kedy sa voči Dareovi správala buď divne, alebo strašne hlúpo, alebo strašne ponižujúco. Ale keď som potom vzala do úvahy ten koniec a uvedomila som si niektoré veci, už mi to správanie dávalo trochu väčší zmysel. Niektoré veci jej síce neodpustím, ale aby ste Callu mali radi, musíte sa proste dostať na koniec. Lebo až tam, na posledných stranách, zistíte, aká v skutočnosti Calla je a prečo je vlastne taká otravná, aká sa zdala mne.

“Jeho tvář je teď naplněná bolestí, ale pořád je pohledný a klidný. Pořád je to muj Finn.”

Rovanko je u mňa na tom Dare. Hneď prvé stretnutie s ním ma vôbec neočarilo. Na prvý pohľad je to ťažký frajer, arogantný, namyslený, „záhadný“ chalan, ktorý vie, že sa páči, klišoidný rocker s tetovaniami a motorkou. Dosť mi v niektorých prípadoch pripomínal Twilightového Edwarda – rovnako záhadný, nechce odpovedať na otázky, Calle sa o ňom stále sníva, prenasledujú ju jeho magnetické oči a pod. Rovnako ma žralo, že mu nevadí, ako divne a hlúpo sa k nemu Calla správa. Že ju stále chce. V skutočnom živote by ju dávno poslal niekam, kde slnko nesvieti. A potom prišiel koniec a ja som sa zas musela na všetko pozrieť trochu inak. A pochopila som aj Darea, aj Callu, aj všetky tie záhadnosti aj divné udalosti. A keď som si potom ľahla spať, Dare už bol prirastený k môjmu srdcu, ani neviem, ako sa tam dostal. Uff, asi sa opakujem, stále to je o tom istom, že zle, zle, zle a potom koniec a všetko je inak. Ale tak to proste je 🙂

Ale aby som nebola len taká počiatočne negatívna, lebo však nakoniec sa mi to celé veľmi páčilo, musím uznať, že kniha sa čítala fakt ľahko, nevyskytovalo sa tam zbytočne veľa postáv, ktoré by nás miatli a preto sa môžme plne sústrediť na hlavné postavy, ktoré sú fakt zložité a pre mňa niekedy naozaj ťažko pochopiteľné. A pre mňa najväčšie pozitívum knihy bolo to všadeprítomné tajomno, to tajomstvo, ktoré sa snažíme odhaliť, to napätie, že kedy sa to už konečne zlomí a tá nedočkavosť, kedy sa konečne dozviem, o čo vlastne ide!

„Sečteno a podtrženo“, toto je rozhodne kniha, ktorá stojí za prečítanie. Otrasie vaším svetom. Chytí vás za srdce. Budete plakať. Budete sa hnevať. Bude vám trápne a budete sa smiať, občas krútiť hlavou. Občas si poviete, že to vôbec nestojí za ten humbuk okolo. Ale určite ostanete očarení, budete radi, že ste mohli nahliadnuť do tak zvláštneho sveta, že ste sa mohli vžiť do tak neobyčajnej situácie.

Rozhodne odporúčam všetkým, ktorí majú radi záhady a trochu pochmúrnu atmosféru, tým, ktorí majú radi romantiku samozrejme a tým, ktorí bažia po šokujúcich vyvrcholeniach.

2 thoughts on “Recenzia / Nocte