Recenzia / Grey

Vydavateľstvo: XYZ

Prekladateľ: Marta Gergelyová

Väzba: Hardcover

Počet strán: 560

dfjfdhjjdfh

Otvorím oči a sen sa v skorom rannom svetle rozplynie. Dopekla, čo to bolo? Snažím sa rozpomenúť na blednúce fragmenty, no nevybavím si ani jeden.

Príbeh o Christianovi a Ane hádam nemusím nijak zvlášť predstavovať, pretože si myslím, že je už každému  notoricky známy kvôli sérii 50 odtieňov, ktorá predchádzala tejto knihe. Ak by sa náhodou našiel niekto, kto netuší, o čo vlastne ide (lebo žije na inej planéte), ponúkam kratučké zhrnutie: Ana Steelová je mladá, nevinná študentka, ktorá spoznáva bohatého magnáta Christiana Greya. Preskočí medzi nimi iskra, ale aby to nebolo také jednoduché, Christian nie je obyčajný muž s obyčajnými chúťkami. Christian je totiž kontrolou posadnutý magor chlap, ktorého priťahuje BDSM. Snaží sa Anu nahovoriť na takýto druh vzťahu a keďže Ana, okrem toho, že je neskutočne nevinná, nezdieľa s Christianom ani tieto túžby, nebude to vôbec jednoduché. Dokážu spolu nájsť zlatú strednú cestu?

IMG_20160414_173449

Kniha Grey je vlastne presne tá istá kniha ako Päťdesiat odtieňov sivej, ale prerozprávaná z Christianovho pohľadu. Päťdesiat odtieňov som čítala pred tromi rokmi na dovolenke v Chorvátsku a aj keď mi je jasné, že to nebolo žiadne umelecké dielo, niečo ma na tom príbehu priťahovalo a spája sa mi s príjemnými pocitmi práve kvôli tomu miestu, na ktorom som knihu čítala. Greya som si samozrejme chcela prečítať tiež, ale nechcelo sa mi na ňu míňať peniaze, preto som presvedčila kamarátku, že je s kúpou tentokrát na rade ona a ja ju za ňu prečítam (dobrý deal, nie? 😀 ) A som rada, že som to čítala, lebo je to lepšie ako Päťdesiat odtieňov 😉

“Moje slová ju zjavne prekvapia i potešia. Palcom jej prejdem po šťavnatučkej spodnej pere.”

Podľa mňa autorka prešla určitým vývojom k lepšiemu. Neviem, či jej niekto radil, šepkal do uška, ale Grey je napísaný oveľa lepšie. Už len skutočnosť, že nám popred nos neposkakuje žiadna otravná vnútorná bohyňa je na nezaplatenie. Síce sa stále stretávame s nudnými časťami, akože si Grey číta Forbes, raňajkuje, žiada svoju asistentku o kávu (vždy inú, nie je to predsa žiaden nudný sedlák), nie je toho toľko ako v „Päťdesiatke“. Kniha disponuje väčšou dynamikou, možno práve vďaka temnejším Christianovým myšlienkam, ktoré mňa osobne bavili viac. Žiadne fňukanie, síce tiež strašne nad všetkým premýšľal a riešil, ale neotravovalo ma to tak, ako keď všetko riešila Ana.

Aj Ana v tejto knihe pôsobila akosi menej hlúpo a naivne. Práve naopak, tu som mala pocit, že je to naozaj zvodná žena, ktorá vie, čo chce, len sama netuší, že to naozaj vie. To, ako ju Christian vo svojich myšlienkach vykresľoval, ako ju vnímal, ako naňho pôsobila, to by si asi priala každá z nás. Vo svojej hlave z nej robil bohyňu a tu som mala naozaj pocit, že ňou aj nejakým spôsobom je. Takže mi vôbec neliezla na nervy, lebo oproti „Päťdesiatke“ pôsobí oveľa sebavedomejšie a vtipnejšie. Hurá! Nemala som chuť ju nakopať!

“Kiežby som vedel, čo si myslí, Veľa toho síce neprezradí, no voľačo som sa o nej predsa len naučil. Navzdory vlastnej neskúsenosti je ochotná učiť sa.”

Už od prvého stretnutia s týmto príbehom premýšľam, čo je na ňom také výnimočné, že okolo toho vzplanulo toľko vášní, či už pozitívnych alebo negatívnych. Je mi totiž proti srsti, ak niekto odsudzuje druhého človeka na základe toho, že sa mu páči nejaká kniha, ktorú on považuje za odpad. Toto sme tu síce mali už nespočetnekrát, ale v tomto prípade všetko nabralo akési iné, väčšie rozmery. Láska alebo nenávisť, vojna alebo mier, všetko alebo nič. Viem, čo sa ženám na tomto príbehu páči (a vôbec to nemusia byť zanedbané žienky domáce, ktoré doma nemá kto poriadne pretiahnuť): je to tá predstava, že nejaký muž je schopný sa kvôli žene zmeniť; že je schopný prehodnotiť svoje dlhoročné zvyky a túžby; že je schopný zľaviť zo svojich nárokov; že ten muž dokáže ženu vnímať tak oddaným spôsobom, priam idealisticky, že všetko, čo tá žena urobí či povie, sa mu zdá fascinujúce; že spolu zažívajú prvé razy; to, ako jej dáva najavo, aká je úžasná, krásna a cenná, že si zaslúži len to najlepšie a chce jej to dopriať; to, že sa o ňu vie postarať, že vie, čo by mala chcieť, keď to ona sama nevie; že sa stará o jej bezpečnosť; že na ňu neustále myslí, vždy a všade; že jej dáva pocítiť, že je tá naj… a takto by som mohla pokračovať ďalej a ďalej. Toto je to, čo by každá žena chcela a preto, keď odhliadneme od všetkých tých „herňových“ vecí, ktoré sa nemusia všetkým páčiť, a od toho, že Christianova duša je temnota sama (ale aj o tom by sa dalo rozprávať, lebo to sa tiež ženám na ňom páči, lebo sa prebúdzajú naše syndrómy Matky Terezy a všetky ho chceme zachrániť), je to fakt pekný príbeh lásky.

Autorka stavila najmä na psychológiu postáv, opisy “akcie” a menej na dej, ale aj to jej vieme odpustiť, lebo sa do tých Christianovych úvah vieme naozaj pohrúžiť a akosi nám nevadí, že sa v tej knihe vlastne nič nedeje. Lebo chceme vedieť, čo si to ten Christian vlastne myslí a čo na tej Ane vidí (to ma tiež doteraz zaujíma, lebo keď som si prečítala vetu, že Ana je najzaujímavejšia žena, akú kedy stretol, tak ma hneď napadlo, že ich asi nepozná veľa, lebo aj keď v Greyovi je Ana naozaj zaujímavejšia, stále nie je ničím zvlášť výnimočná –  pravdepodobne ešte nestretol žiadnu východniarku 😀 ).

“Si taká odlišná od žien, ktoré poznám. Jediná žena, za ktorou som behal, jediná, ktorá mi nevie dať to, po čom túžim.”

Čo sa podľa mňa všetkým na tomto príbehu nepáčilo, bola skutočnosť, že Ana sa javila ako slabá, ovplyvniteľná žena bez osobnosti, s ktorou si Christian mohol v podstate robiť, čo chcel. Taká knižná facka pre všetky feministiky. To isté vadilo v „Päťdesiatke“ aj mne. Ale v Greyovi je to iné. Ana tu vyznieva úplne inak, silnejšie, nie tak poddajne, skôr tak, že toho Christiana naozaj má rada do takej miery, že by chcela skúsiť to, čo má rád on, ale nič mu nesľubuje, dopredu ho upozorňuje na to, že to nie jej šálka kávy a aj potom mu dáva najavo, že to urobila len preto, že chcela zistiť, či sa jej to bude páčiť. Čiže čistá ženská zvedavosť zmixovaná s láskou a vášňou. Je dosť divné, že v „Päťdesiatke“ je rozprávačom Ana a toto z jej chovania a myšlienkových pochodov vôbec nevyplýva, ale naopak, tá naivita a poddajnosť, ktorá každého rozčuľovala. Čiže ďalšie plus pre Greya.

Čo mi najviac na tejto knihe vadilo, bol zvláštny jazyk, akým bola napísaná. Grey totiž používal výrazy, ktoré by určite nepoužil 27-ročný miliardár a sexsymbol, ale skôr Milan Lasica (červená sa ako nevinná bledá ružička), alebo slová, ktoré by nepoužil asi nikto na tejto planéte (trma-vrma, bol som z nej pif-paf, baštrngovanie…) a lámala som si hlavu, prečo tam, dofrasa, takéto slová používa? Nechcela som byť neprávom nahnevaná na tetu prekladateľku, a tak som si zadovážila aj české vydanie a porovnávala som. A čuduj sa svete, v tom českom preklade žiadne mimozemské výrazy neboli, preto by som prekladateľke naložila pár na zadok, lebo tieto slová a vety mi naozaj ničili čitateľský zážitok a predstavu o Christianovi. Lebo s takými výrazmi niekedy vyznieval ako riadny úchylák. Preto, ak budete čítať slovenskú verziu, berte niektoré slová a výrazy s rezervou.

Ja by som sa toľko rozpisovala, ale musím si uvedomiť, že píšem recenziu, ktorú by ste si mali prečítať na jeden šup a nie si na to zobrať dovolenku (ak chcete niečo so mnou rozpitvávať, komentáre sú vám k dispozícii 😉 ), takže sa pomaly dostávam ku koncu a teda, že ak máte radi Päťdesiat odtieňov, určite si prečítajte Greya; a ak nemáte radi Päťdesiat odtieňov, mohli by ste si prečítať aspoň toho Greya. Lebo sa z tejto série, či chceme alebo nechceme, stal fenomén a fenomény by sme nemali ignorovať. Už len preto, že by sme mali o nepriateľovi vedieť čo najviac, lebo nie je nič lepšie, ako keď sa niekto púšťa do hejtujúcej diskusie a nemá naštudovanú problematiku 😉