Recenzia / Zostaň so mnou

Autor: Gayle Forman

Vydavateľstvo: YOLi

Prekladateľ: Miriam Ghaniová

Počet strán: 176

rekgugid

Všetci si myslia, že to spôsobil sneh. Aj mne sa zdá, že môžu mať pravdu.

Mia má 17, skvelú rodinu, pred sebou budúcnosť violončelistky, úžasného priateľa. Všetko vyzerá perfektne až do dňa, keď sa stane príšerná tragédia a Mia zrazu stojí pred najvážnejším rozhodnutím svojho života. Ostane? Alebo odíde s ostatnými?

Túto knihu mám v poličke už dlhší čas a doteraz čakala na svoju chvíľu. V kine som však na film už bola, takže som vedela, čo ma čaká. Že mi príbeh bude hrať na city, sem-tam trošku klišé a bola som veľmi zvedavá, ako to autorka zvládla, to prelínanie minulosti a prítomnosti, myšlienkové pochody Mie a samozrejme, či budem mať zimomriavky. A nie že som mala len zimomriavky. Ja som revala ako malé decko. Vďaka Gayle, že si ma prebrala opäť k životu.

V tejto knihe dostaneme všetko, po čom túžime. Scénky plné smiechu a vtipu, lásku a romantiku, pri ktorej naše srdce vzdychá a vrieska od vzrušenia, smútok, dojatie a nakoniec aj zamyslenie sa nad vlastným životom. Čo je dôležité. Čo máme, čo by sme chceli mať a na čom nakoniec aj tak nezáleží. Gayle je majsterka vo vykresľovaní dojemných situácií a najlepšie na tom je, že nie sú prvoplánovo dojemné, ale sú písané tak, že opisuje obyčajnú spomienku a nám pri nej naskakuje husia koža a rozmazávajú sa písmenká. Tak to so mnou bolo napr. vtedy, keď Mia rozprávala o Teddym – svojom malom bratovi. To puto, ktoré cítime, že ich spája, je neopísateľne krásne a chceli by sme aj my také mať so svojimi súrodencami.

“Keď  sa Teddy konečne vyšmykol von, bol hore tvárou, obrátený k stropu, teda prvé, čo uvidel, som bola ja.”

Už viackrát som vo svojim recenziách písala, že sa v hlavnej hrdinke vidím a nebude tomu inak ani tento krát.  Mia je hĺbavá, introvertná, umelecky cítiaca, neustále o sebe pochybuje, má pocit, že nikam nepatrí. Je totiž obklopená ľuďmi, ktorí dokázali dokonale zapadnúť, ktorí sa vedeli identifikovať v skupine, no Mia je presvedčená, že je skôr „sólo hráčka“, čo jej často robí starosti. Nedokáže napríklad pochopiť, prečo ju tak úžasný chalan, akým je Adam, vlastne chce.

Adam je rocker (či punkrocker?), člen kapely, ktorej sa začína veľmi dariť, každý ho pozná, každý ho má rád. Budeme čakať, že Adam je ďalšie klišé, kožená bunda, tetovania, bad boy, ale budeme „sklamaní“. Adam je zlatíčko. Nad jeho vetami, ktoré hovorí Mii, budeme vzdychať a zasnívane sa pozerať do diaľky. Adam je ten typ chlapca, ktorého by chceli všetci rodičia pre svoju dcéru. Umelecká duša, citlivý chalan a k tomu všetkému niekto, kto pomáha Mii nájsť samú seba a byť na seba hrdá.

Vzťah Mie a Adama nie je vôbec rozprávkový, ako by sme mohli očakávať. Aj oni majú nezhody, trápne situácie. Ich začiatky neboli ružové, ako keby k sebe vôbec nepatrili, po čase, keď Mia uvažovala, že pôjde študovať do New Yorku, to tiež vyzeralo všelijako. Čo je ale dôležité, nevzdávali sa. Bolo na nich vidno, že to chcú zvládnuť (mám pocit, že Adam chcel viac). Bolo krásne čítať, ako ich spája vášeň k hudbe a vášeň k sebe navzájom. V Miiných spomienkach sa dozvedáme všetko, aj to zlé, aj to dobré. Vidíme, ako Adam vnímal Miu, aký bol na ňu hrdý a ako ju miloval presne takú, aká je; vidíme, aká bola Mia strašne neistá, ako veľmi chcela zapadnúť, byť taká, akú by ju podľa nej chcel Adam mať.

“Dnes večer si presne tá istá osoba, ktorou si bola včera a budeš zajtra.”

Miina rodina. To by mohla byť kniha sama o sebe, pretože to bola tak krásne zvláštna rodina. Otec bývalý rocker, ktorý sa rozhodol zanechať svoju kariéru a byť „správnym otcom“, matka tak isto závislá od hudby, láskavá žena so srdcom medvedice. Obaja boli rodičia, ktorí by dali svojim deťom všetko, hrdí, nesúdiaci, cool, takí, ktorých by sme sa nehanbili predstaviť svojim priateľom a ešte by sme s nimi aj strávili príjemný večer. V neposlednom rade brat Teddy, ktorý bol pre Miu od narodenia veľmi dôležitý, spájalo ich totiž zvláštne puto, nie také obyčajné súrodenecké, ale bolo tam niečo viac. O to viac chápeme Miu, že sa vôbec musela rozhodovať, či chce ostať na tomto svete bez nich.

Gayle napísala túto knihu z pohľadu Mie po tom, čo sa stala tá osudná nehoda. Mia ako nejaký „duch“ chodí po nemocnici, vidí svojich príbuzných a priateľov, vníma a hlavne spomína. Všetko, čo sa o Mii dozvedáme, je pomocou spomienok a mohlo by sa nám zdať, že v tom bude chaos, ale nie je. Gayle dokonale prepojila prítomné myšlienky so spomienkami tak, že sa v ničom nestrácame, neruší nás to a dokážeme sa dokonale do každej situácie vžiť. Navyše dokáže krásne jednoducho opísať charaktery, osobnosti postáv a vzťahy medzi nimi. Nepotrebuje k tomu žiadne zložité, siahodlhé príbehy, stačila jediná situácia a my sme vedeli, s kým máme tú česť. A hudba. Tá je obzvlášť dôležitou časťou tejto knihy, pretože nám ukazuje, aká dokáže byť dôležitá, ako nás dokáže ovplyvňovať a ako nás vie spájať (aj rozdeľovať) a ako nás dokáže vrátiť do života.

“Áno, bola som pri hre osamelá.”

Som veľmi rada, že som túto knihu čítala, pretože v určitom zmysle prebudila aj mňa. Už sa veľmi teším na druhý diel, ktorý by mal byť prerozprávaný z Adamovho uhla pohľadu, takže sa doňho zamilujem ešte viac 🙂 Odporúčam všetkým milovníkom hudby a tým,  ktorí sa na tomto svete cítia neisto.

2 thoughts on “Recenzia / Zostaň so mnou

1. Popravde, tvoj blog som doteraz nepoznala a ked som videla, ze recenziu zacinas klasicky – nazov, pocet stran atd. Vravim si no to bude zas dalsia otrrpana recenzia ako milion dalsich na tuto knihu. A zostala som velmi prijemne prekvapena, velmi sa mi paci tvoj styl pisania, a dokonca si ma nabudila aj na knizku, aj ked som bobec nemala v plane si ju precitat, lebo som videla film a tym to pre mna haslo. Teraz chcem knihu! Dakujem za prknu recenziu 😊
    7bluedots.bdanalogspot.com

• Ďakujem veľmi pekne, veľmi si ma potešila 🙂 Som rada, že som ťa navnadila a dúfam, že sa ti kniha bude páčiť rovnako ako mne 🙂
      Idem hneď pozrieť aj na tvoj blog 🙂