Recenzia / Trón zo skla

Originálny názov: Throne of Glass Series, Book 1: Throne of Glass

Autor: Sarah J. Maas

Vydavateľstvo: Slovart

Prekladateľ: Elena Guričanová

Počet strán: 375

gjgfjjghg

Za rok otroctva v soľnej bani Endovier si Celaena Sardothien už zvykla, že ju všade vodia reťaziach a postrkujú špičkou meča. S ostatnými tisíckami otrokov tam zaobchádzajú podobne, akurát na ceste z bane a späťju vždy sprevádza poltucet stráží navyše. Na najslávnejšiu nájomnú vrahyňu z Adarlanu predsa treba dávať výnimočný pozor. Nečakala jedine muža v čiernom plášti s kapucňou, ktorý jej teraz kráčal po boku.

Celaena je slávna nájomná vrahyňa, ktorá pyká za jedinú chybu a tou je, že ju chytili. Teraz otročí v baniach Endovieru, kde je trestaná a zaobchádzajú s ňou horšie ako s hmyzom. Celaena však dostane ponuku, ktorú je ťažké odmietnuť. Musí vyhrať súťaž a stať sa kráľovou dýkou – 4 roky bude pre kráľa vraždiť – a potom bude konečne slobodná. Pre Celaenu sa začína nová etapa života, kde sa bude musieť vysporiadať so súpermi, zlomyseľnými ženami, tajomnými tvormi aj láskou.

Na Trón zo skla som sa tešila už dlhú dobu, pretože som na túto sériu počula a čítala samé nadšené ohlasy. Preto, keď som si ju konečne vyžrebovala, moje srdce zajasalo. Škoda, že som si ju však vyžrebovala akurát v takom období, kedy som na čítanie nemala takmer žiaden čas a ani silu, pretože som si to neužila tak, ako by sa patrilo. Našťastie je Trón zo skla tak dobrá kniha, že som z nej mala úžasný zážitok aj napriek týmto okolnostiam.

“Omyl! Knižnice sú predsa plné myšlienok – pravdepodobne najmocnejších a najnebezpečnejších zbraní na svete.”

Celaenu si pridávam do zoznamu obľúbených hrdiniek. Dokonale si ma získala. Jej sila a zároveň citlivá duša mi učarovali. Je to hrdinka, s ktorou sa dokážete stotožniť. Budete jej držať palce, budete s ňou plakať, trpieť, báť sa aj milovať. Všetko, čo prežíva ona, budete prežívať tiež. A pristihnete sa, že kráčate po ulici ako ona. Ako neohrozená bojovníčka, ktorá zvládne všetko, všetky rany osudu aj protivníkov a to všetko s gráciou, hrdosťou a humorom. A navyše je to knihomoľka!

Našej hrdinke krásne sekundujú dvaja krásavci: Chaol a Dorian. Chaol je kapitán kráľovskej gardy. Uzavretý, čestný, spravodlivý a silný. Pomáha Celaene dostať sa na vrchol svojich síl, trénuje s ňou a aj napriek počiatočnej nechuti ju začína mať rád. To on jej dodáva silu vo vypätých situáciách, on ju dokáže vytáčať a povzbudiť zároveň. Dorian je kráľov syn, korunný princ. Krásavec zvyknutý na obdiv žien, avšak nepochopený a znudený chlapec, ktorého otec nemá rád. V Celaene vidí výzvu a zároveň niečo nové, čo doteraz nezažil, pretože z neho nie je paf a nie je nudná ako ostatné dámy, ktoré ho neustále obletujú. Obaja títo chlapci stoja za hriech. Chaol podľa mňa trošku viac, pretože mám rada ten typ silných, uzavretých mužov, ktorí na sebe nedávajú poznať žiadne pocity, tvária sa drsne, ale vo vnútri sú to dobrí chlapi, ktorí sú ochotní za dobrú vec (a za dámu svojho srdca) aj umrieť.

Okrem romantiky sa tu odvíja ešte jeden krásny vzťah a to priateľský medzi Celaenou a princeznou Nehemiou. Princezná je rovnako úžasná, silná a nezlomná hrdinka ako Celaena, takže si ju rovnako obľúbite. Medzi týmito dvoma bojovníčkami sa rozvíja priateľstvo silné a krásne, po akom ste vždy túžili. Ja teda určite. Nájsť niekoho loajálneho, silného a inšpirujúceho, niekoho, komu sa dá veriť aj zveriť bol odjakživa môj sen.

“Tľapla Celaenu po pleci a povedala jej niečo, čím ju rozosmiala.”

Príbeh Celaeny vás naozaj chytí za srdce. Je to totiž ten typ knihy, ktorý obsahuje všetko, čo potrebujete: napätie, tajomstvo, intrigy, akciu, bojové scény a dokonca aj romantiku. Je v nej toľko kick-ass momentov plných humoru, že si budete mädliť ruky a pochechtávať sa nad Celaeninou drzosťou a jej úžasnosťou. Navyše oceňujem, že kniha nie je písana výhradne zo Celaeninho pohľadu, ale striedajú sa rôzne uhly, napr. Dorianov či Chaolov. A ten koniec! Bude sa vám to páčiť, sľubujem 🙂  Som nesmierne rada, že séria má 6 dielov a ešte k tomu ako čerešničky na torte príbeh dopĺňa niekoľko noviel, takže Celaena nám môže robiť spoločnosť dlhšiu dobu a môžeme si ju viac vychutnať.

Takže verdikt znie: bohovská séria sa mi dostala do rúk a budem jej verná až do konca!