Recenzia / Cudzinka

Autor: Diana Gabaldon

Vydavateľstvo: Zelený kocúr

Prekladateľ: Marína Gálisová

Rok vydania: 2016

Počet strán: 710

ďaleko od hlučného davu

Nebolo to veľmi pravdepodobné miesto na zmiznutie, aspoň na prvý pohľad. Penzión pani Bairdovej bol rovnaký ako tisíce iných na škótskej Vysočine v roku 1945; čistý a tichý, s blednúcimi kvietkovanými tapetami, vyleštenou dlážkou a bojlerom na mince v kúpeľni. Pani Bairdová bola územčistá a vľúdna dáma a nemala nič proti tomu, že si Frank v jej salóne vytapetovanom vzorkou ružičiek poukladal knihy a papiere, s ktorými vždy cestoval.

Claire sa po skončení druhej svetovej vojny, kde pôsobila ako zdravotná sestra, vydáva s manželom Frankom na druhú svadobnú cestu do škótskej Vysočiny, kde Frank skúma svoj pôvod. Pri nevinnom výlete na vrch s kamenným kruhom sa stane niečo, čo zdravý rozum vylučuje. Claire sa cez kamene prenesie o 200 rokov dozadu, do Vysočiny plnej horalov v kiltoch bojujúcich s „červenokabátnikmi“, do obdobia plného brutality, strachu, ale aj krásy, čistoty a neočakávanej lásky. Claire sa zoznámi s Jamiem, ktorý toho zažil za svoj krátky život naozaj mnoho. A toto stretnutie bude pre oboch osudové.

S Cudzinkou som sa zoznámila najprv cez seriál. Zaujala ma téma cestovania v čase aj sľubovaná romantika a dobrodružstvo. Postupne som sa stala na seriáli závislá a nemohla som sa dočkať ďalšej časti, pretože to, čo mi sľubovali, som aj dostala. Obrovský náklad dobrodružstva a ešte väčší romantiky. Preto som sa nemohla dočkať knihy a keď som sa dozvedela, že vyjde dokonca v slovenskom jazyku, neváhala som a oslovila som nakladateľstvo Zelený kocúr, ktoré mi ochotne ponúklo túto knihu na recenziu.

“Usmial sa a jeho mäkké pery konečne odrazili veselosť, čo sa mu doteraz prejavovala len v očiach.”

Bála som sa, že keď som ako prvý videla seriál, z knihy budem možno sklamaná, pretože je jasné, že tvorcovia neponechali všetko tak, ako je napísané v knihe a ja budem vkuse porovnávať a neužijem si to. Ako som sa mýlila. Seriál je síce krásny, ale kniha… dlho ma žiadna tak neuchvátila, naposledy to bol Měděný jezdec, kedy som po dočítaní nemohla myslieť na nič iné a je to tu zas. Cudzinka ma dokonale vtiahla do seba, toľko emócií som nečakala. S knihou som sa smiala aj plakala, zúrila som, bála som sa aj som ľúbila. Diana Gabaldon totiž napísala nádherný príbeh a ešte krajšie postavy. Ku všetkým som si vytvorila určitý vzťah, či už lásku alebo nenávisť. Zo seriálu som síce vedela, čo sa kedy má stať, to mi však nebránilo naplno to s postavami prežívať znova a oveľa intenzívnejšie.

Claire je skvelá žena. Vždy ma nadchýnalo, ako výborne tú celú situáciu s cestovaním v čase zvládla. Ja by som asi vkuse plakala a nemohla rozmýšľať, ona však zozbierala všetky svoje skúsenosti z vojny a snažila sa čo najlepšie a najefektívnejšie prežiť v novej situácii. To všetko zvládala s hrdosťou, súcitom, láskou a odovzdaním. Je to jedna z tých hrdiniek, z ktorých si môžeme brať príklad, pretože nás svojou silou a láskavým srdcom presviedča, že všetko sa dá zvládnuť a že situácia, ktorá sa nám zo začiatku zdá ako katastrofa, sa môže zmeniť na to najlepšie, čo nás v živote stretlo.

“Jamie sa ku mne predieral cez zaťatý dav, mračil sa ako sto čertov a bezohľadne využíval výhodu, ktorá vyplývala z jeho výšky a svalov.”

Jamie je kapitola sama o sebe. Mladý chlapec, ktorý toho zažil viac, ako väčšina z nás. Toľko bolesti, čo si vytrpel on a to všetko so vztýčenou hlavou a odvahou. Okrem bojovníka sa v Jamiem ešte skrýva nádherné, nezlomné srdce, hodné lásky. Ja si neviem predstaviť, ktorá žena by mu nepodľahla, takže sa Claire vôbec nečudujem. Tak láskavý a zároveň silný muž, to treba hľadať lupou. Začínam si myslieť, že existuje fakt len v tých vymyslených príbehoch.

Black Jack Randall. Ešte vždy sa mi z neho dvíha žalúdok. Tak odporný záporák sa len tak nevidí. Zvrátená myseľ, bezcitný človek, ktorý nemá zľutovania a vyžíva sa v utrpení. Zároveň však musím uznať, že je to nesmierne zaujímavá postava, ktorá by stála za bližší pohľad. Na jednej strane sa mi hnusí, na druhej strane ma fascinuje, čo sa odohráva v jeho chorej mysli.

“Uprene ma pozoroval ako had, ktorý chce pohľadom zhypnotizovať vtáčika.”

Ani vedľajšie postavy nezaostávajú. Všetky majú v príbehu svoje miesto, ktoré sa nedá nahradiť. Či už ide o Geillis – záhadnú „čarodejnicu“, ColumaDougala – dvoch nezlomných bratov, Laoghaire – ohrdnuté dievča, či o ostatných horalov, hrdých a oddaných chlapov. Všetky postavy mali dokonale vykreslenú povahu, presne som vedela, akí sú (u Dougala som bola trochu na vážkach) a nevedela som si bez nich tento príbeh predstaviť.

IMG_20160713_105547

Musím sa však priznať, že knihu som čítala veľmi dlho, na jednej strane boli hrozne malé písmenká a na druhej strane silný príbeh, ktorý som proste musela predýchavať, takže to rozhodne nie je kniha na jednu noc, skôr na dlhodobý vzťah, ktorý si treba patrične užiť. Veľmi sa mi rátalo, že kniha bola aj prekvapivo vtipná. Toľkokrát som sa nahlas smiala, pretože Jamie je fakt rozkošný a jeho hlášky ma vedeli pobaviť, aj situácie, ktoré nastali, aj historky, ktoré rozprával. Niekde som čítala, že kniha je zbytočne dlhá, že sú tam niektoré rozhovory navyše atď. Ja som ten pocit nemala. Každý jeden rozhovor, ktorý postavy medzi sebou viedli, sa mi zdal dôležitý a pre príbeh obohacujúci, každý ma zaujímal a cítila som sa, ako keby som tam bola tiež a počúvala. A veru by som rada počúvala aj dlhšie, s knihou sa mi ťažko lúči. Nemôžem sa dočkať druhého dielu, dúfam, že to nebude dlho trvať.

“Potom ku mne sklonil hlavu, pobozkal ma a ja som sa obrátila a ovinula som mu ruky okolo krku.”

Do knihy som sa beznádejne zaľúbila (dobre, nemôžem priznať, že som sa zas zaľúbila do fiktívneho hrdinu, ktorého zas budem hľadať všade okolo seba).  Nádherné vety, ktoré sa mi chce čítať stále dookola a chcela by som ich aj počúvať od toho svojho Jamieho, pretože on je ten prototyp citlivého a láskyplného prístupu k vzťahu dvoch ľudí a je dôkazom, že zaľúbiť sa dá vášnivo a osudovo a celým srdcom, dušou aj telom.

Takže ak máte chuť na knihu, ktorá vás rozbije na márne kúsky, pri ktorej sa budete nahlas smiať, budete plakať a kričať od zlosti, pri ktorej sa budete červenať aj zasnene pozerať do diaľky, ktorá aspoň na chvíľu zmení vašu osobnosť, rozhodne odporúčam Cudzinku.

Moje hodnotenie: 6/5

Za výtlačok veľmi pekne ďakujem nakladateľstvu Zelený kocúr.