Recenzia / Moře klidu

Prekladateľ: Jan Netolička

Rok vydania: 2013

Väzba: Hardback

Počet strán: 367

dijgvjigfigti

Umírání není tak hrozné, když už to máte jednou za sebou. A já mám. Smrti už se nebojím. Bojím se všeho ostatního.

V tomto príbehu sa stretávame s Nastyou, záhadnou študentkou, ktorá nastupuje na novú školu, mlčanlivou a záhadnou dievčinou, ktorá sa skrýva (a my nevieme prečo) za prehnaný make-up a vyzývavé oblečenie. Skvelo jej kontruje tak isto záhadný chlapec, Josh, ktorý nemá veľa priateľov, má okolo seba akýsi kruh, do ktorého mu nik nevchádza, voľný čas trávi vo svojej garáži prácou s drevom a vôbec netúži po mlčanlivej priateľke. Život však s nimi má iné plány.

Kniha sa nezačína tuctovo, že ahoj, som Nastya a z určitých príčin, ktoré vám vôbec nechcem prezradiť, nerozprávam. To, že Nastya nerozpráva, sa dozvedáme tak nejak plynulo, z deja, proste nič dramatické, len  nám to zrazu začne dávať zmysel. Celý čas som musela premýšľať, čo je vo veci, lebo Nastya občas spomína, ale nikdy nič neprezradí, len nás nechá nakuknúť, aby sme boli ešte viac zvedaví a aby sme ju mali ešte radšej. Nastya je totiž strašne cool vo svojej zvláštnosti, nenávidí svoju ľavú ruku, ktorá jej neslúži tak, ako by mala, každý deň sa potrebuje vybehať, aby sa nezosypala a potrebuje, aby mala okolo seba rovnakú nedotknuteľnú auru, akú má Josh.

“Možná proto utíkám, co mi nohy stačí, od všech, kto mě mají nejvíc rádi.”

Kapitoly sa striedajú, raz čítame z pohľadu Nastyi, raz z pohľadu Josha. Josh nie je až taký záhadný ako Nastya, pretože ten rozpráva a má aj kamoša, Drewa, ktorý vlastne Nastyu prinesie do Joshovho života. Časom sa dozvedáme, že Josh prišiel o všetkých blízkych a rodinu mu akosi nahrádza práve tá Drewova. Drewa som zo začiatku nemala veľmi v láske, lebo som si myslela, že tým dvom proste prekážal, až neskôr som prišla na to, že je to vlastne celkom fajn chalan, ktorý tomuto zvláštnemu páru celkom dosť pomôže. Na Joshovi je zas veľmi sympatické, že svoju bolesť dáva do práce s drevom, že niečo vyrába, dostáva to zo seba tým, že tvorí nové veci, ktoré fungujú.

Nastya si začne s Joshom postupne budovať vzťah, nie celkom obyčajný, zaľúbenecký, ale obaja cítia, že niečo pre seba robia, bez toho, aby chceli. Moje pocity pri čítaní tejto knihy boli veľmi pozitívne, strašne dobre sa mi čítali všetky tie myšlienky, úvahy, veľmi som tým dvom držala palce a aj keď sa tam pol knihy vlastne nič dokopy nedialo, vôbec mi to neprekážalo, pretože tú akciu mi dokonale vynahradili slová, ktoré som hltala ako hladný vlk.

“Myslím, že zustanu rozbitá. Mužu ty kousky přesouvat, skládat podle toho, jaký je zrovna den a jak je potřebuju mít. Dokážu se během mrknutí oka změnit v jakoukoli holku a ani jedna z nich navíc nemusí být já.”

Celý príbeh je veľmi silný, pretože v ňom odhaľujeme ľudskú zraniteľnosť, autorka nás núti premýšľať nad pominuteľnosťou šťastia a nad tým, že niekedy zlomenému človeku dokáže najviac pomôcť len ďalšia zlomená duša.

img_20160818_183914

Josha si určite pridávam na hriešny zoznam, pretože sa k Nastyi správal veľmi citlivo, niekedy ju nešetril, ale vždy tak akosi vedel, čo by mal urobiť. Nastya zas bola veľmi sympatická ženská hrdinka, svojou občasnou tvrdosťou a zároveň citlivosťou ma dostávala na kolená. Ešte sa mi veľmi ráta, že Nastyu ukľudňovalo pečenie, to máme spoločné 🙂

Rozhodne odporúčam všetkým, ktorí si chcú prečítať knihu, ktorá nerieši len zaľúbené momenty, ale aj problémy, ktoré nám život môže priniesť.