Recenzia / Naslepo

Autor: Josh Malerman

Vydavateľstvo: Zelený Kocúr

Prekladateľ: Vladislav Gális

Rok vydania: 2016

Počet strán: 256

fhjkgd

Malorie zamyslene stojí v kuchyni. Má vlhké dlane. Chveje sa. Nervózne podupkáva po popraskanej dlážke. Je skoro ráno; slnko pravdepodobne ešte len vykúka ponad obzor. Díva sa, ako v jeho slabom svetle blednú hrubé čierne závesy na oknách, a pomyslí si: Vonku je hmla.

Malorie žije s dvoma deťmi v opustenom dome so zastretými oknami. Deti nikdy nevideli slnko, oblohu, trávu… a ani Malorie si už dobre nepamätá, aké farby sa rozliehajú po svete tam vonku. Nemôžu totiž ísť von bez toho, aby mali oči zastreté šatkou. Pretože inak sa môže stať, že „to“ uvidia a všetko sa skončí. Je to jednoduché. Ak chcú prežiť, nesmú sa pozerať.

Za celý môj život som prečítala len pár hororov: prvý bol niektorá časť z Akty X, mala som asi 9 rokov a strašne som sa bála; neskôr som sa pustila do pár kníh od Kinga, ale nič hororové som v jeho knihách nezažila, len jemne mrazivé a trošku znepokojujúce. Hororom sa vyhýbam, pretože mám strašne bujnú fantáziu a bojím sa skoro všetkého. Ale táto kniha mi bola odporučená vydavateľstvom Zelený kocúr a tak som sa do nej pustila. S obavami, ale aj so zvedavosťou.

“Znovu začuje ten zvuk. Tretí raz.

Ale teraz už vie, odkiaľ vychádza.”

Naslepo by som nenazvala práve hororom. Skôr triler, miestami psychologická dráma. Príbeh sa začína v prítomnosti, kedy Malorie a jej dve deti sa snažia ujsť z domu, v ktorom žijú, samozrejme poslepiačky. Kapitoly sa striedajú s tými, kde nám autor predostiera minulosť, ako to všetko začalo. Dozvedáme sa, že svet postihla akási „epidémia“, kedy ľudia niečo uvidia (netušíme čo) a beznádejne sa zbláznia, zabijú svojich blízkych ale najmä seba. Dosť odporná predstava.

Josh Malerman sa nebojí aj trošku brutálnejších popisov, kedy môžeme vidieť, ako skončili niektoré obete. Ďalej nás sprevádza Malorienou cestou do domu, kde strávi najbližšie roky, v ktorom žijú ďalší ľudia, ktorí sa snažia prežiť. Celý príbeh sprevádza dosť ťaživá atmosféra neznámeho, kde autor veľmi dobre popisuje pocity človeka, ktorý sa bojí, ale nevie čoho. Uvedomujeme si, aké dôležité je pre človeka vedieť, čoho sa vlastne má báť a že jedna z najťažších vecí je, keď sa bojíte a neviete svoj strach ani pomenovať.

Scény mimo domu nám opisuje výhradne cez pocity, pachy, hmaty a sluchové vnemy. Ja sama som bola z tých situácií dosť nervózna, pretože som veľmi vizuálny typ a neviem si predstaviť, že by som sa musela po ulici pohybovať so zaviazanými očami, že by som počula a nevedela, k čomu ten zvuk priradiť.

“Malorie sa prebudí so zavretými očami. Už to nie je také ťažké ako kedysi.”

Josh aj veľmi dobre zvládol psychológiu postáv, vypäté situácie, konflikty, ktoré vznikajú vtedy, keď ľudia nevedia, čo čakať, keď nevedia, komu alebo čomu veriť. A aby som nezabudla, celý príbeh, ktorý sa odohrával v minulosti, bola Malorie tehotná, takže o to viac bola celá tá záležitosť ťaživá. A keďže som túto knihu tiež čítala tehotná, z niektorých situácií mi bolo dosť ťažko, pretože viem, ako práve teraz potrebujem istotu a kľud a neviem si predstaviť, že by som musela prežívať to, čo Malorie. Navyše mi bolo strašne ľúto tých detí v prítomnosti, ktoré nemohli zažiť detstvo, aké si zaslúžia, bolo mi ľúto aj Malorie, že ich nemôže vychovávať tak, ako by chcela, ale v strachu a prísnej disciplíne. Preto som túto knihu prežívala trochu inak, ako by som ju možno prežívala, keby som ju čítala v inom období.

Kniha je napísaná veľmi pútavo, autor nás stále drží v napätí, postupne nám dávkuje nové informácie a situácie, aby sme mohli dokonale spoznať situáciu, ktorá vo svete nastala. Jediné, čo mi vadilo, boli často veľmi nahustené krátke vety, pri ktorých som trochu strácala dych aj trpezlivosť. Celkový dojem z knihy to však veľmi nepokazilo, pretože po dočítaní som ešte dlho ležala s doširoka otvorenými očami a rozmýšľala, čo by bolo, keby. A ešte má fakt krásnu obálku:

img_20160926_133759

Na Goodreads som čítala, že sa chystá aj filmová adaptácia, na ktorú som veľmi zvedavá.

Za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Zelený Kocúr.

4 thoughts on “Recenzia / Naslepo

1. Knihu som čítala v angličtine a súhlasím so všetkým, čo si v recenzii uviedla 🙂 Krátke vety som si nejak moc nevšimla, ale to bolo asi práve tou angličtinou, ale inak skvele navodená atmosféra a viac psycho triler ako horor – plne súhlasím 🙂 Inak obdivujem, že si ju dočítala ako tehotná, bola tam jedna scéna (určite vieš, ktorá), ktorá ti asi moc nepridala na nálade.. skvelá recenzia 🙂

• Ďakujem za pochvalu 🙂 A áno, tá scéna mi robila problém, ale snažila som sa ju tak neprežívať, vravela som si “je to len kniha” 😀 Keď som to potom prerozprávala partnerovi, tak len krútil hlavou, že čo to čítam za knihy teraz 😀 On mi minule vypol aj Zlodejku kníh, lebo som plakala 🙂