Problémové témy v YA

 

Mám pocit, že dospievanie už nie je to, čo bývalo. Za mojich čias (nech to znie akokoľvek staro) sme dospievali akosi nevinnejšie, kľudnejšie. Alebo to bolo len u mňa? Neboli sme toľko ovplyvňovaní médiami, keďže internet sa v domácnostiach ešte len rozbiehal, nevyužívali sme ho toľko, ako dnes a nedialo sa tam toho toľko, ako dnes. Aj knihy boli akési iné. Ja som síce v mojich pubertálnych časoch nečítala žiadne knihy pre pubertiakov, čítala som normálnu klasiku – Kto chytá v žite, Janu Eyrovú či Harryho Pottera.

tumblr_o5w8r0zkZi1r11s4xo2_r1_250.gif

Samozrejme, že v literatúre (a nie len pre mladých) sa aj vtedy vyskytovali témy ako smrť, samovražda, psychické poruchy, či homosexualita, no nebolo to v takej koncentrovanej miere, ako je to teraz. Mám pocit, že takmer každá Young Adult kniha rieši aspoň jeden z týchto problémov. Mám si myslieť, že dnešní mladí sa v živote s nimi stretávajú viac, ako sme sa stretávali my (alebo naši rodičia)?

tumblr_oi8ia6lgoG1vt8hcxo1_500.gif

Na prvý pohľad sa môže zdať, že dnes je toho viac, s čím sa musia mladí čitatelia vyrovnávať. No ja si myslím, že to tak bolo aj kedysi, len sa o tom toľko nehovorilo, boli to skôr témy, ktoré sa veľmi v spoločnosti nerozoberali, niektorí sa hanbili, proste sme to všetko riešili tak akosi diskrétnejšie. A nemali sme veľmi s čím porovnávať, s čím sa stotožniť. Dnes je to inak. Tieto témy sa riešia bez hanby, v spoločnosti to už nie je tabu, niekedy mám pocit, že ľudia o nich hovoria s akousi hrdosťou. Už dávno nie je hanba zájsť za psychológom, vyjsť na povrch s tým, že niekoho trápi akási duševná porucha a už vôbec sa nikto neskrýva so svojou homosexualitou.

tumblr_o5y582ESc11ujha6uo1_500.gif

Na jednej strane je to dobre, pretože tieto témy by nemali byť schovávané a zametané pod koberec. Treba sa o nich rozprávať, treba o nich vedieť a v tomto je Young Adult literatúra veľmi nápomocná. Mladí ľudia sa môžu s niekým stotožniť, vedia sa porovnať, zistiť, že vo svojom probléme nie sú sami, že existujú aj iní ľudia (aj keď vymyslení), ktorí sa s tým istým problémom tiež potýkajú. Mne samej dobre padlo, keď som čítala knihu, v ktorej vystupoval hrdina s rovnakým alebo podobným problémom, aký mám ja. Necítila som sa tak sama a mala som akéhosi imaginárneho priateľa, ktorý mi svojim spôsobom pomáhal.

tumblr_o5zzqnwGMw1uc23klo1_400.gif

Na druhej strane si dovolím tvrdiť, že pre niektorých ľudí sa môžu stať tieto knihy zlým návodom na život. Nie je tajomstvom, že teenageri sa často nudia, nevedia čo so sebou, hľadajú sa a pokiaľ sa jedná o trošku slabšiu osobnosť, môže sa týmito knihami negatívne motivovať, chce byť niečím zaujímavý, výnimočný a keď sa to podarilo hrdinovi v knihe napríklad tým, že trpí nejakou duševnou poruchou, môže ho to nabádať k tomu, aby tiež chcel byť chorý, môže si začať umelo privádzať problémy, vďaka ktorým môže tiež trpieť.

Knihy sú krásna záležitosť. Tak, ako vedia pomáhať, vedia byť aj, v nesprávnych rukách a neprávne interpretované, nebezpečné. Každú knihu treba čítať s otvorenou mysľou, s rozumom a srdcom, aby sa v našich rukách pretvárala na priateľstvá a krásne prežité chvíle, ktoré nám vedia uľaviť, pomôcť a potešiť nás.

A aký je váš názor na túto tému? Súhlasíte so mnou, alebo si myslíte niečo úplne iné? Podeľte sa so mnou o svoje názory v komentároch 🙂

 

Pridaj komentár

