Recenzia / Klamári

Autor: E. Lockhart

Vydavateľstvo: YOLi

Prekladateľ: Jana Cinková

Počet strán: 240

ckugfjnfidufgzfu

Vitajte v nádhernej rodine Sinclairovcov.

Takto sa začína nevšedný román E. Lockhartovej – Klamári. Klamármi sa nazývajú štyria kamaráti, ktorí trávia každé leto na súkromnom ostrove so svojimi rodinami. Každé leto je krásne, plné zážitkov a dobrodružstiev. No pätnáste leto je iné. Cadence sa nájde na pláži polomŕtva, na nič sa nepamätá, sužujú ju obrovské migrény a navyše sa jej Klamári prestali ozývať. Šestnáste leto na ostrove vynechá a dúfa, že si na všetko spomenie, pretože ani rodina jej nechce nič prezradiť. Na sedemnáste leto sa Cadence vracia na ostrov za svojimi priateľmi, ktorí sa správajú, ako keby sa nič nestalo, ako keby bolo všetko v poriadku. No nič nie je tak, ako by malo byť.

Na túto knihu som sa nijak zvlášť netešila, proste som vedela, že ju mám v polici a čakala na mňa. Nečítala som na ňu veľa ohlasov a tie, čo som čítala, boli pozitívne, takže som do nej nešla s nejakými extra očakávaniami, proste som čakala obyčajný román, ktorý poteší a neurazí. Dostala som však niečo nevšedné.

Celý príbeh je prerozprávaný z pohľadu Cadence, jednej z Klamárov. Ostatní priatelia sú vlastne jej sesternica a bratranec a Gat, ktorý je cudzincom a bohatá a snobská rodina mu to dáva dosť pocítiť. Cadence s priateľmi trávi na ostrove príjemné letá a počas jedného z nich sa do Gata zaľúbi. A Gat do nej. Všetko sa zdá krásne, no musí prísť nejaký zvrat, aby sme sa nenudili a ten nastáva vtedy, keď sa stane akási nehoda alebo niečo také, Cadence si na nič nepamätá, nikto jej nič nechce prezradiť a tak na všetko ostáva sama, len so svojimi myšlienkami, ktoré sa mi zdajú fakt originálne a poetické. Kniha je písaná zvláštnym spôsobom, na ktorý nie som pri YA literatúre zvyknutá, pretože je popretkávaná akýmisi lyrickými duševnými výlevmi a zvláštnymi rozprávkami, ktoré si Cadence vymýšľa a ktoré sedia na jej rodinu a situáciu. Naozaj sa mi to veľmi dobre čítalo, kapitoly boli krátke, takže to sypalo jedna radosť a ani som nevedela ako a kniha bola dočítaná.

“Ak chcete žiť medzi ľuďmi, čo sa neboja myší, zabudnite na paláce.”

Hlavným ťažiskom príbehu je to tajomstvo, ktoré sa vznáša nad Cadence a ostatnými Klamármi. Priatelia sa správajú občas dosť zvláštne a mňa strašne štve prečo, lebo ja by som takto nemohla vydržať, aby nikto nechcel povedať, čo sa vlastne stalo a deje a celá tá neistota a tá divnosť, ktorá sprevádza celý príbeh je dosť ťaživá a naliehavá.

Veľmi sa mi páčia Cadencine myšlienky, myšlienkové pochody, úvahy, to, ako sa hľadá, aká je stratená, ako jej Klamári pomáhajú nájsť samú seba a ako ona o sebe zisťuje to, čo si o sebe nikdy nemyslela. Že vôbec nie je taká, aká si myslela, že je. To je na tom celom príbehu asi najsilnejšie – to nájdenie seba samej a že to niekedy vôbec nemusí byť dobré stretnutie.

“Stokrát radšej budem žiť naplno a riskovať, ako by som mala neustále na niečo čakať, ako som to robila posledné dva roky.”

Lockhartová dokázala skvele vykresliť snobizmus bohatého klanu. Stretávame sa so štyrmi sestrami a ich otcom, ktorý im všetkým vládne, presne ako v rozprávkach, ibaže toto vôbec nie je rozprávkové, skôr tragikomické. Ani neviem, či mi má nakoniec byť tých úbohých bohatých ľudí ľúto. Majetok je niekedy naozaj ťažký oriešok a neprináša nič dobré.  A nepriniesol nič dobré ani rodine Sinclairovcov. Ale to sa musíte dočítať sami. Mňa koniec naozaj dostal, vôbec som to nečakala, takže som jedna z tých, ktoré príbeh totálne uniesol, nadchol a objal.

Odporúčam všetkým, ktorí majú radi trocha poézie, záhady a objavovanie svojho vnútra.

pb050257