Recenzia / Štatistická pravdepodobnosť lásky na prvý pohľad

Vydavateľstvo: Ikar

Prekladateľ: Igor Otčenáš

Rok vydania: 2012

Väzba: Hardback

Počet strán: 208

dfgidfiidt

Mohlo sa to zvrtnúť celkom inak. Je toľko možností. Napríklad, keby nebola zabudla tú knihu, nebola by sa musela vracať do domu a matka by na ňu nebola čakala vonku v naštartovanom aute, zahalenom v modravom mračne spáleného benzínu.

Hadley kvôli rôznym maličkostiam o chlp zmeškala lietadlo. Do toho lietadla vlastne ani nechcela sadnúť, pretože ju malo odviezť do Londýna, kde sa ide druhýkrát oženiť jej otec. No vďaka tomu, že musí čakať na ďalší let, spoznáva Olivera, s ktorým strávi najbližšie hodiny. Vďaka rozhovorom s týmto sympatickým chalanom sa trošku zmení aj Hadleyin život a hlavne jej myšlienky a názory.

Táto tenká knižočka, ktorú by som nenazvala románom, skôr novelou, ma zaujala svojou anotáciou, páčila sa mi predstava dvoch ľudí náhodne stretnutých na letisku a lásky na prvý pohľad. Čakala som milý, nenáročný príbeh a dostala som trošku viac, trochu viac hĺbky a veľa lásky.

“Keď začali stúpať k nočnému nebu, Hadley zovrela držadlo operadla a svetlá pod nimi sa zmenili na rozplývavé bodky.”

Hadley sa hnevá na rodičov kvôli rozvodu, hnevá sa na mamu, že to nechala tak a hnevá sa na otca, ktorý odišiel do Anglicka a už sa nevrátil a navyše sa teraz žení. Hnevá sa na celý svet. Na svadbu vôbec nechce ísť, ale matka ju presvedčila a tak nesie otcovi knihu od Dickensa, ktorú jej požičal a ktorú nečítala, ako nejakú demonštráciu, že „na, tu máš svoju knihu a zožer si ju“.

Počas čakania na ďalší let sa zoznámi so sympatickým Oliverom, ktorý jej bude robiť spoločnosť nie len počas čakania, ale aj počas letu, pretože ma lístok na rovnaké lietadlo ako ona. Títo dvaja mladí ľudia si dosť dobre rozumejú, ich rozhovory sú krásne, niekedy jednoduché, inokedy hlbšie, ale hlavne majú zmysel. Hadley zisťuje, že Oliver tiež cestuje na svadbu, že študuje v Amerike (blízko jej bydliska, yay 🙂 ), že má akési problémy s otcom a rovnakú knihu, akú nesie Hadley tomu svojmu otcovi, si ten jeho veľmi cenil. Hadley počas cesty nachádza v knihe rôzne podčiarknuté vety, ktoré jej tak akosi pasujú do duše, do toho jej pasujú aj Oliverove slová a Hadley sa začne nechtiac meniť. A dúfa, že sa ich životy nerozdelia po tom, čo v Londýne vystúpia z lietadla.

“Nedala by za to ruku do ohňa, isteže no len čo pochopila význam slov a beztvaré myšlienky si urovnala v hlave, zrazu naisto vedela, že to musí byť pravda.”

Hadleyno rozprávanie sa odohráva v prítomnosti a je popretkávané spomienkami na minulosť, ktoré nám objasňujú, čo sa v jej živote udialo, čo cítila a cíti a to nám pomáha lepšie ju pochopiť. Je to veľmi citlivé ponáranie sa do zranenej dospievajúcej duše, ktorá sa snaží nájsť pevný bod vo svojom živote a ten jeden, ktorému dôverovala, ju hlboko zranil. Pri čítaní som mala často slzy na krajíčku, pretože som sa do Hadley veľmi vžívala, aj keď som takúto situáciu nikdy nezažila, no Jennifer dokázala tak dokonale opísať pocity zranenej duše, že som sa cítila tak, ako keby som tú bolesť a sklamanie zažívala tiež.

Tento príbeh lásky a hľadania sa môže zdať zo začiatku ako klišé, ako niečo, čo sme už veľakrát čítali alebo videli vo filmoch, ale opak je pravdou. Na týchto 200 stranách môžeme zažiť hlboké city a hlboké pohľady do vnútra človeka. Navyše zápletka je dosť prekvapujúca, čo nám zaručuje otvorené ústa a vzdychanie. A hlavne, držíme hlavným hrdinom palce, lebo veľmi chceme, aby boli šťastní.

img_20161213_123325

Veľmi pekný čitateľský zážitok, ktorý odporúčam všetkým romantikom ale aj všetkým skeptikom, ktorí na lásku už neveria.